The Witcher 3: Wild Hunt aangekondigd
The Witcher 3: Wild Hunt heeft haar eerste intrede gemaakt in het nieuwe exemplaar van GameInformer US, waardoor we een overvloed aan informatie krijgen over de titel. The Witcher 3: Wild Hunt zal nu niet meer een bepaalde weg doorheen de singleplayer volgen, maar biedt de speler een open wereld aan. De open wereld zou veertig maal groter zijn dan die uit The Witcher 2 en 20 % groter dan die van The Elder Scrolls V: Skyrim. Om de wereld helemaal te doorkruisen zou je veertig minuten nodig, te paard. Het verhaal is niet meer onderverdeeld in verschillende chapters of acts, zodat het echt 'open world' wordt. Dankzij de nieuwe CD RED Engine 3 krijgen we geen laadschermen, maar krijgen we wel nog 'fast travel'.
Ons hoofdpersonage Geralt heeft al zijn herinneringen ontdekt en vecht hierdoor waarschijnlijk niet meer voor een factie. Hij dwaalt de open wereld af om monsters af te slachten en mysteries op te lossen. De ontwikkelaar voorziet wel een verdubbbeling van de cinematics en het verhaal via een honderdtal uur aan gescripte quests. Het verhaal komt naar de speler toe in drie vormen.
- - Ten eerste heb je het verhaal van de speler zelf wanneer hij monsters gaat slachten, zijn skills verbetert of betere uitrusting verkrijgt.
- - Een tweede vorm is de grote plot van de titel in verschillende gebieden die het verhaal van de Nilgaardian invasie onder de loep neemt. Als speler moet je niet alles voltooien, maar bepaalde zaken zouden wel gevolgen hebben later in het spel.
- - De laatste vorm is de tocht van Geralt naar zijn verloren liefde en een conflict met de 'Wild Hunt'. Je kan The Witcher 3: Wild Hunt voltooien door alleen deze vorm van het verhaal te volgen.
De ontwikkelaar wil zich ook meer richten op de romantiek dan de seksuele contacten. De trading cards zullen dan ook niet terugkomen. Aangezien Geralt wel overal kan gaan, stijgen de monsters niet mee in level. Gedurende de tocht zal je monsters, dieren en mensen tegenkomen die je aanvallen, indien ze je als bedreiging aanzien. De wereld zal ook bestaan uit verschillende mini-games die variëren per locatie, waaronder meswerpen. Geralt zal kleine opdrachten krijgen om bepaalde monsters te slachten. Je krijgt geen contract, maar je krijgt wel toegang tot bepaalde alchemie-ingrediënten die je anders niet kan verkrijgen. Hoe meer Geralt leert over de monsters, hoe sneller hij de kritieke punten van dat monster zal leren.
De ontwikkelaar twijfelt nog tussen de 'real-time special moves' of 'quick time style events' voor bepaalde vaardigheden. De ontwikkelaar voorziet een totaal van 96 combat animaties, maar om de speler te behoeden van lange animaties zijn volgende drie wijzigingen doorgevoerd. Elke knop is gelinkt naar een enkele aanval en elke beweging neemt dezelfde aantal tijd in beslag en alle bewegingen kunnen onderbroken worden door te blokkeren of een duik. De AI van de vijanden is nieuw en je zal geen scripted bazen tegenkomen, maar [bazen] zijn wel nog aanwezig.
Diegene die liever het vechten vermijden, kunnen gebruikmaken van de omgeving om af te leiden of te ontwijken. De magie in The Witcher 3: Wild Hunt is aangepast. Elk van de vijf tekens hebben een basiseffect dat je kan verbeteren terwijl je ook het origineel kan behouden. Naast de magie vind je ook een 'swordmanship' en 'alchemy' tree terug. De ontwikkelaar belooft een verbeterd inventaris- en bewerksysteem, waaronder aanpasbare bewerkingsitems en de mogelijkheid om bepaalde items te vervangen in het recept. Voor je uitrusting kan je nu unieke ingrediënten en recepten vinden die krachtige voorwerpen vrijspelen. Om af te sluiten gaf de ontwikkelaar geen specifieke platformen mee, maar het zei wel dat we The Witcher 3: Wild Hunt mogen verwachten op alle 'top-of-the-line' consoles en waarschijnlijk de pc.