UFC Personal Trainer

Door Goofus, 15-09-2011 11:20

We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk is het er: een fitnessgame waar het mannelijk deel van de bevolking zonder gène van kan genieten. Zeg nu zelf, welke stoere bonk wil er nu door zijn vrienden betrapt worden met “Zumba Fitness” of “Get Fit With Mel B” op het salontafeltje? UFC Personal Trainer vult dus op zijn minst die leemte op, en we probeerden dus zonder schroom uit of het spel een waardige vervanger is voor een fitnessabonnement en of het ons misschien ook zou kunnen klaarstomen voor een UFC-carrière.

Geen mixed martial arts te bespeuren

Om al meteen een mogelijke misvatting uit de weg te helpen: je zal in deze UFC Personal Trainer geen brutale lijf-aan-lijfgevechten aangaan in het octagon à la Fighters Uncaged. De game focust louter op fitnessoefeningen en al wat daarbij komt kijken, dus je dromen om het zelf te maken in mixed martial arts mag je voorlopig nog even opbergen. De UFC-licentie wordt in de eerste plaats gebruikt om een gezicht te geven aan de trainers die je bij je oefeningen begeleiden. Je ontmoet dan ook echte UFC-trainers zoals Mark DellaGrotte, Javier Mendez en Greg Jackson doorheen de game.

UFC Personal Trainer

Het nodige testosteron is dus zeker aanwezig om van deze fitnessgame een potige titel te maken, en gelukkig sluiten ook de aard en de intensiteit van de oefeningen meer aan bij de verwachtingen van een core fitnesser dan de games die we tevoren al in de huiskamer konden spelen. Wanneer je de game op een serieuze manier probeert te spelen, zal je behoorlijk wat zweet laten, want de taken die je voorgeschoteld worden zijn allerminst van de poes.

De structuur van de game en de menu’s sluiten nochtans vrij goed aan bij wat we al eerder zagen in workout-games. Je kan snel aan de slag in korte, voorgeprogrammeerde full body routines met ruimte voor je eigen accenten, maar kan er evengoed een training uitpikken die focust op specifieke lichaamsdelen of doelen. Snel even je biceps bijwerken of toch maar een poging doen om dat bierbuikje te laten smelten, het kan allemaal en het kan à la carte.

Hoe lang hou jij het vol?

Als je je klaar voelt om jezelf voor langere tijd een trainingsschema op te leggen of als je die verplichte regelmaat nodig hebt om je goede intenties vol te houden, dan ga je best voor een van de programma’s die 30 of 60 dagen duren. Elk van de aangeboden programma’s heeft een welbepaald doel voor ogen, zoals het ontwikkelen van uithouding, het focussen op zuivere krachttraining of het verliezen van overtollige kilootjes. Op basis van je gekozen doel, krijg je een combinatie van traditionele cardiovasculaire oefeningen, eenvoudige gevechtstechnieken en andere activiteiten en stretching voorgeschoteld.

UFC Personal Trainer

Je begint met het afnemen van een conditietest die allerminst van de poes is en die onder andere peilt naar het aantal push-ups en sit-ups dat je kan afwerken in een minuut. Op basis van je resultaten krijg je een categorie toegemeten (wij kregen het ontnuchterende ‘beginner’ te zien), die de intensiteit en de hoeveelheid van je oefeningen bepaalt. Het trainingsschema waar we ons vervolgens op gooiden toonde dan een kalender die aangaf dat we elke week van twee rustdagen zouden kunnen genieten, maar dat de andere dagen telkens actie van ons werd verwacht.

Qua opbouw ziet elke dagsessie er ongeveer hetzelfde uit. Je moet erop rekenen dat  je ongeveer een half uur (soms meer, soms minder) zult bezig zijn met de ganse routine die steevast opent met een stretching en die daarmee ook afsluit. De hoofdmoot van de training bestaat uit een opeenvolging van verschillende fitnessoefeningen, die duidelijk uitgelegd en gedemonstreerd worden door de trainer die je ook echt stimuleert om ervoor te gaan.