Call of Juarez: The Cartel

Door Goofus, 01-09-2011 13:15

Bij sommige games is het beter om de ervaring wat te laten bezinken alvorens je je ongezouten mening neerpent. Dat deden we dus ook met Call of Juarez: The Cartel. Hoewel de game vrij veel ongemakken, bugs en grafische glitches bevat, betekende dat niet dat we ons op bepaalde momenten niet kostelijk geamuseerd hebben met het spel. De hamvraag is dan of de goeie punten opwegen tegen de fouten in de game. Uiteindelijk moeten we concluderen dat dat niet het geval is.

Terug naar Mexico, enkele jaren na datum

Call of Juarez is ondertussen uitgegroeid tot een heuse franchise. The Cartel is ondertussen al de derde uitgave van de westernreeks. De voorbije vier jaar wist Ubisoft met tussenpozen van twee jaar telkens een CoJ-game op de markt te gooien, waardoor de titel in een bepaalde ontwikkelroutine is terechtgekomen. Er is al veel gezegd over hoe lang de ontwikkelcyclus voor een game minimaal moet zijn, met verwijzing naar reeksen als Call of Duty en Guitar Hero. Omgekeerd is ook de discussie over hoe lang ontwikkelaars maximaal mogen nemen om hun spel uit te brengen actueel, denk maar aan Blizzards getalm met StarCraft en zijn uitbreidingen. Wat er ook van zij, in het geval van Call of Juarez is twee jaar duidelijk te kort geweest.

Call of Juarez: The Cartel

Toch kunnen we er niet omheen dat er een aantal nieuwe ideeën in The Cartel zitten die goed hadden kunnen werken. Om de reeks nieuw leven in te blazen, kozen de ontwikkelaars ervoor om het traditionele westerngevoel in te passen in een moderne omgeving. De game speelt zich immers af in en rond het hedendaagse Ciudad Juarez, een Mexicaanse stad dichtbij de grens met de Verenigde Staten. De hoofdrolspelers zijn drie antihelden, elk lid van een andere overheidsdienst. Je kan spelen met Kim Evans, FBI-agente, Eddie Guerra, DEA-agent of Ben McCall, lid van de LAPD. Ondanks het karakterpotentieel van deze drie flikken die elk genoeg op hun kerfstok blijken te hebben om zich af en toe te laten verleiden tot minder fraaie praktijken, beroept de game zich vooral op eindeloos gevloek en getier om de interacties tussen de drie te domineren.

A $4!#load of &€%@py dialogues

Hoewel de reeks er in de eerste twee edities in is geslaagd om erg sterke western-antihelden neer te zetten door een diep psychologisch inzicht in personages zoals Reverend Ray te bieden, via flashbacks, dialogen en gedachtenflitsen, is dat in The Cartel veel minder gelukt. Het voornaamste medium waarlangs je achtergrondinformatie toegespeeld krijgt, zijn de telefoongesprekken die onverwacht en dikwijls ook ongewild op je mobieltje binnenkomen. Je krijgt onder andere hoertjes, dealers en ander gespuis aan de lijn op de meest ongemakkelijke momenten, zoals tijdens hectische achtervolgingen, vuurgevechten of zelfs melee-confrontaties. Het feit dat je op geen enkele manier het onding kan uitschakelen of de oproep beëindigen is  daarom een serieuze bron van frustraties.

Call of Juarez: The Cartel

Wat wél goed werkt, althans wanneer je in co-op speelt, is het systeem van verborgen items en geheime agenda’s die elk personage meekrijgt. Doorheen de levels liggen immers zaken verstopt die je kunnen helpen om de sukkels die je doorheen het spel lastigvallen over de telefoon tevreden te stellen. Het is de bedoeling dat je deze objectieven vervult zonder dat een van je medespelers ziet dat je met zaakjes bezig bent die het daglicht niet mogen zien, terwijl zij op hun beurt hetzelfde moeten doen – maar dan met andere objectieven. Online creëert dit een dwingend gevoel van achterdocht tegenover je medespelers en is dit spelmechanisme zonder meer geslaagd. Offline is het concept minder goed geïmplementeerd, want de AI lijkt zelf niet geïnteresseerd in het verzamelen van items en het is ook niet zo moeilijk om de anderen de andere kant op te laten kijken door hen te laten vastlopen achter een hoekje of ruw kantje van de spelwereld.