Boulder Dash XL (XBLA)
Met Boulder Dash XL krijgen we te maken met een remake van het origineel, dat in 1984 voor Commodore 64 verscheen, om later naar de NES en tal van andere platformen te worden geport. De opzet van de eerste iteratie was simpel: we moesten door grotten graven, terwijl we zoveel mogelijk diamanten probeerden te verzamelen en vallende rotsen ontweken. Dit concept werd destijds door menig gamer sterk geapprecieerd en we gingen voor je na of de reïncarnatie van het origineel erin slaagt hetzelfde gevoel op te wekken.
In Boulder Dash XL krijgen we de keuze tussen vijf verschillende spelmodi, die we doorkruisen met protagonisten Rockford, de hoofdrolspeler uit het origineel, en Crystal. De eerste modus die we bekijken is de Arcade modus, waarin we onder druk van een tijdslimiet een bepaald aantal diamanten moeten zien te verzamelen terwijl we ons door grotten verplaatsen om zo spoedig mogelijk de uitgang te vinden. Terwijl de eerste grotten relatief makkelijk tot een goed einde kunnen worden gebracht, zal de moeilijkheidsgraad aanzienlijk stijgen naarmate je vordert. Naast rotsen krijg je hier geleidelijk aan ook met vijanden af te rekenen die de weg versperren. Deze kun je ook uitschakelen, door ervoor te zorgen dat ze onder rotsen worden bedolven.
In de Zen modus krijgen we nagenoeg hetzelfde scenario, al hoeven we hier geen rekening te houden met een tijdslimiet. Daardoor kunnen we rustig uitkienen welke strategie de beste is om ongedeerd een grot te doorkruisen, vergelijkbaar met wat meestal een practice modus heet. Tijdens de Score Attack modus moeten we dan weer proberen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten om progressie te maken: hoe minder tijd we verliezen, hoe hoger de score dus.
De Puzzle modus doet onze grijze massa dan weer het hardst werken, want hier zullen we de stenen die ons pad kruisen optimaal moeten gebruiken. Indien we er ééntje fout plaatsen zijn we terug naar af. Naast de vier voorgaande opties, kunnen we ook nog opteren om de Retro modus uit te proberen, die er niet alleen exact hetzelfde uitziet als de oorspronkelijke Boulder Dash, maar zich ook werkelijk op dezelfde manier laat spelen. Deze blijkt uiteindelijk ook de moeilijkste spelmodus te zijn en we werden meermaals verleid om onze controller tegen de muur te keilen, net als in de goede oude tijd.
Boulder Dash XL onderscheidt zich het meest van het origineel op het vlak van gameplay. Naast de klassieke controls die zijn voorganger reeds kende (je personage verplaatsen en deze rotsen te laten voortduwen en ze te gebruiken om vijanden uit te schakelen), werden voor de gelegenheid nog enkele bijkomende acties in de game verwerkt. Zo kan je ook gebruik maken van verborgen sleutels waarmee je deuren opent en die je in staat stellen om anders onoverkomelijke hindernissen voorbij te geraken. Je hebt ook nog de mogelijkheid om rotsen weg te duwen met je arm, zonder dat je hiervoor je character moet verplaatsen, wat op sommige momenten een life saver kan blijken. Deze acties en de andere die doorheen het spel aan bod komen hebben één ding gemeen: je hebt niet veel tijd nodig om eraan te wennen.
De audio in het spel is niet echt van de bovenste plank, aangezien we op dit vlak genoegen moeten nemen met wel erg repetitieve deuntjes. De geluidseffecten blijven eveneens beperkt, wat dan weer een bepaalde charme heeft. Visueel moeten we het met een strikt minimum stellen. Zo zien de omgevingen en al wat zich hierin bevindt, er net goed genoeg uit om ietwat relevant te blijven. Zij die in multiplayer graag de competitie aangaan met vrienden, zullen teleurgesteld afdruipen, gezien het spel deze simpelweg niet bevat, wat eigenlijk een spijtige zaak is. Deze titel had zich immers perfect geleend tot wedstrijdjes tegen vrienden, waarin we om ter snelst levels zouden doorkruisen en elkaar het leven moeilijk zouden maken.
Boulder Dash XL is verkrijgbaar in de Xbox Live Marketplace voor 800 Microsoft Punten of zo'n 10 euro.
- Variatie aan spelmodi
- Retro modus
- Enorm verslavend
- Repetitieve muziekdeuntjes
- Soms te frustrerend