Operation Flashpoint: Red River
Operation Flashpoint was een titel die vooral gekend was voor pc, maar door Operation Flashpoint: Dragon Rising, dat de reeks voor de eerste maal naar de console bracht, begon het aanzien een beetje af te nemen. De ontwikkelaar heeft dan ook zijn uiterste best gedaan om de nieuwste Operation Flashpoint: Red River een niveau verder te brengen en te voorzien van een intense singleplayer en deugddoende co-op.
Operation Flashpoint: Red River vertelt het verhaal van Kirby, een marinier, die samen met zijn eenheid aangekomen is in Afghanistan om de insurgents te bestrijden die vluchten naar Tajikistan. Terwijl je zit te wachten op een order uit Washington om Operation Enduring Shield te starten, word je begeleid door staff sergeant Knox. Knox is niet meteen de meest zachtaardige van het Amerikaanse leger en dat merk je meteen aan hoe hij jou en de rest van zijn manschappen aanspreekt. Kordaat en rechttoe, maar hij heeft steeds het beste voor met zijn manschappen om deze levend uit het land te krijgen en niet via een doodskist met een opgevouwen vlag. Als groentje echter in Knox's beste eenheid van het leger (zoals hij het zelf noemt) moet je je bewijzen en respect afdwingen. Want naast Bravo, waar jij de leiding over neemt, zijn er ook nog Alpha en Charlie die al een tijdje onder Knox's zijn leiding staan.
Na een inmiddels klassieke tutorial in de vorm van wapentraining en uitleg van de belangrijkste besturing komt de basis onder mortiervuur te liggen, afkomstig van een dorpje dat net op de grens ligt tussen Afghanistan en Tajikistan. Knox krijgt het bevel om het geschut uit te schakelen en neemt Alpha, Charlie en jou, Bravo, met zich mee om de 'Taji's' een stukje kleiner te maken. Tijdens deze rit naar het dorp vertelt Knox over zijn tien persoonlijke regels om levend uit deze verschroeiende boel te komen. Die tien regels worden je doorheen de singleplayer verteld en duidelijk gemaakt. Eenmaal de vijandelijke weerstand is uitgeschakeld, krijg je meteen een nieuw bevel dat Operation Enduring Shield in werking zet en je wordt samen met de rest van de eenheid van Knox over de grens gereden in het gevaarlijke Tajikistan, waar je voor bepaalde duur de 'Taji's' te lijf zal gaan.
Na ongeveer de helft van de singleplayer komt er een nieuwe, gevaarlijkere tegenstander, namelijk de PLA. Het Chinese volksleger heeft voor een of andere reden een Amerikaans peloton aangevallen, waardoor er een enorme spanning tussen de twee wereldmachten is ontstaan. Meteen merk je op dat de PLA niet van hetzelfde kaliber is als de terroristen die je eerder te lijf ging. De Chinezen zijn met een stuk meer en gebruiken de 'bulldozer' tactiek voor het uitschakelen van hun vijanden. De 'bulldozer' tactiek bestaat uit een enorm leger dat letterlijk over een land heen gaat en iedereen doodt die tegenstand biedt.
Operation Flashpoint: Red River laat je toe om controle te nemen over jouw teamgenoten. Het uitdelen van bevelen wordt gedaan door middel van een 'Command Wheel', hiermee kan je jouw makkers orders geven zoals het onder vuur nemen van een vijand, hem uitschakelen, ze naar een plaats laten lopen, laten flanken en nog veel meer. Wanneer je het 'Command Wheel' voor de eerste keer gebruikt, merk je meteen het verschil met zijn voorganger, namelijk Operation Flashpoint: Dragon Rising. Het gaat veel vlotter en na tweemaal klikken heb je het juiste commando, waarna je verder kan met het bevechten van de vijand. Naast het selecteren van de totale eenheid kan je ook jouw drie teamgenoten apart bevelen geven. Hierdoor kan je zeer tactisch te werk gaan, waarbij jouw support gunner de vijand laat duiken achter een stukje beschutting, terwijl de overige twee een flankbeweging uitvoeren om deze uit te schakelen. Spijtig genoeg gaat het hier soms fout bij je teamgenoten. Zo nemen ze af en toe bescherming aan de verkeerde kant van een muurtje of lopen ze doelloos rond als je hen beveelt een plaats te verdedigen en daar te blijven.
Naast het bevelen van teamleden kan je ook ondersteuning oproepen. Hiermee kan je bijvoorbeeld een JDAM, mortieren, artillerie, en nog meer aanroepen. Ik moet sommigen meteen ook moeten teleurstellen echter, want je krijgt die niet zomaar ter beschikking voor elke missie. Neen, deze worden meestal eerst aangevraagd door jouw staff sergeant. Indien ze beschikbaar zijn, zijn deze meestal gelimiteerd tot één keer te gebruiken of je moet meerdere doelwitten hebben. Een klein tipje van de sluier: er is een missie waar je eindeloos deze ondersteuning kan gebruiken.
Wanneer de singleplayer voltooid is, kan je aan de slag met zogenaamde Fireteam Engagements. De Fireteam Engagements bestaan in vier verschillende categorieën: Last stand, Rolling Thunder, Combat Sweep en CSAR (Combat Search And Destroy). In Last Stand krijg je de opdracht om het zo lang mogelijk vol te houden tegen een vijand die in verschillende golven aan jouw deur komen kloppen. Rolling Thunder daarentegen plaatst jouw team in een convoy die je moet escorteren naar een punt, dit doorheen vijandelijk gebied waar op elke hoek gevaar loert. Bij CSAR is het de bedoeling om een neergestorte piloot te gaan redden en de helikopter te vernietigen zodat de Chinezen geen belangrijke info kunnen achterhalen en als laatste hebben we Combat Sweep waar je een bepaald gebied volledig vrij van terroristen gaat maken en weapon caches gaat zoeken. Elk van deze Fireteam Engagements kan in co-op gespeeld worden en online, waarbij dan elke speler een bepaalde klasse voor zich neemt en waar wordt samengewerkt om een doel te bereiken.
Grafisch stelt Operation Flashpoint: Red River een beetje teleur. Pop-ups die tijdens jouw rit opspringen is spijtig voor een spel zoals Operation Flashpoint. Je verwacht niet dat een stuk baan soms 5 seconden later gedetailleerd wordt voorgesteld of dat een brug een bepaalde lijn heeft tot waar deze gedetailleerd is. De lijn van details kan je ook makkelijk opmerken wanneer je de zoom functie gebruikt van je wapen. Spijtig inderdaad, maar dit neemt niet weg dat het spel er soms goed uitziet, bijvoorbeeld tijdens nachtelijke missies toont het zijn ware schoonheid. Verder heb je natuurlijk het geluid dat niet mag ontbreken. Hier zit het al veel beter, aangezien ritten in een helikopter of humvee worden begeleid met stevige metal op de achtergrond. Hierdoor wordt een sfeer gecreëerd waarbij je zin krijgt om op zoek te gaan naar vijanden, zeker wanneer je Drowning Pool - Bodies op de achtergrond hoort . De geluiden van de wapens zijn ook realistisch en geven de indruk dat je niet met plastieken bolletjes zit te schieten naar de vijand, maar wel degelijk met 5.56mm kogels.
Operation Flashpoint: Red River is natuurlijk een titel die zich vooral richt op tactiek en realisme. Zo hebben wapens bulletdrop: hiermee wordt bedoeld dat een kogel langzaam zijn kracht verliest naargelang de afstand die al is afgelegd, waar je dus rekening moet mee houden. Verder heb je natuurlijk de lange ritten van plaats A naar plaats B of zal je samen met je eenheid meedoen aan marathons en ettelijke kilometers vreten. Hierdoor zullen bepaalde gamers deze titel al laten vallen omdat geduld een eerste vereiste is. Heb je dit niet dan is het niet meteen een titel die voor jou is weggelegd. Ook zal je niet aan de slag moeten gaan zoals Rambo het doet, want dan ben je in een vuurgevecht binnen de vijf seconden dood. Jouw personage kan natuurlijk ook gewond geraken, evenals andere personages, aan bijvoorbeeld been, hoofd, buik etc. Indien je een kogel hebt opgevangen, kan het zijn dat je er erg aan toe bent en dat je aardig aan het bloeden bent, wat natuurlijk gestelpt moet worden. Hierbij heb je een soort van EHBO-kitje dat je steeds kan gebruiken, maar ook op bijvoorbeeld jouw teamgenoten kan je een beroep doen om jezelf of andere leden te genezen. Indien je laat bent met het stelpen val je neer en sterf je langzaam. Hier zal je dan beroep moeten doen op de teamleden van jouw eenheid om jou te komen genezen.
Nieuw in dit deel is ook dat je voor elke start van een missie de wapens van jouw eenheid kan aanpassen. Dit gebeurt door het levelen van jouw personage waardoor hij dus nieuwe items vrijspeelt. Deze items zijn meestal een betere scope, grenade laucher, granaten, ... Voorts zal je ook een soort van boosts kunnen gebruiken zoals extra munitie, sneller wisselen van magazijn en meer. Naast het veranderen van de wapen lay-out kan je ook je personage 'upgraden' met punten die je verdient door brons, zilver en goud te halen bij het einde van missies. Dit zijn beloningen en kunnen dus gebruikt worden voor het upgraden van jouw personage, bijvoorbeeld in het sneller opmerken van vijanden, sneller lopen of sneller een wonde verzorgen.
- Tactisch
- Vrijheid
- Co-op
- Aanpassen van wapens voor start missie
- Grafisch wat minder
- Stommiteiten van je teamleden
- Pop-ups