The Da Vinci Disappearance (DLC)
Assassin’s Creed is zo een van die games waar veel over te vertellen is. De vele mysteries uit de oude culturen in combinatie met een gezonde dosis geschiedenis zorgen ervoor dat deze game het geschiedenisboek van de toekomst is geworden. Sinds kort is er weer een nieuw mysterie toegevoegd. De Da Vinci Disappearance brengt een volledige nieuwe sequentie met zich mee en weeral wat multiplayer content. Of deze nieuwigheden de 10 euro waard zijn, lees je in onze review.
Na het installeren van de DLC en het opstarten van de game verschijnt er een nieuw icoontje op je map getiteld "restored memory". De mensen die de DLC uit de tweede game gespeeld hebben zullen dit al wel eens eerder gehoord hebben. Als je naar het icoontje loopt, wordt je scherm plots rood en hoor je de mensen van de animus. Ezio begint zich plots dingen te herinneren. Na een paar zinnetjes uitleg kom je tot de conclusie dat het gaat om een serie gebeurtenissen in 1506. Dit is dus tijdens het verloop van de game. Gelukkig bevat deze DLC weinig tot geen spoilers voor het latere gameverloop.
Ah, memories!
We zitten dus in het jaar 1506. Rome wordt nog steeds gecontroleerd door de Borgia. Alles begint in de workshop van Leonardo. Na een kort gesprek vraagt hij je om zijn assistent, Salai, te halen. Na wat geloop en gepraat komt de DLC eindelijk op gang. De roekeloze en jonge Salai zit rustig te dobbelen met een paar thieves, iets wat verstandige mensen al niet zouden doen, totdat Ezio hem daar weghaalt. De thieves zijn echter meer van plan dan gewoon de arme jongen wat geld af te troggelen en ze zetten dan ook de achtervolging in. Dit gaat natuurlijk niet aan het alerte oog van Ezio voorbij en al snel leidt het tot een vechtpartij. Na dit onderonsje groeit het besef dat er een complot is gesmeed tegen Leonardo. Dit is echter niet abnormaal aangezien Da Vinci nogal indiscreet is geweest rond zijn laatste ontdekking. Als Salai en Ezio aankomen in de Workshop is Leonardo verdwenen. De enige aanwijzing is het woord "paintings" op de vloer. Dit is het begin van de 8 nieuwe missies.
It’s a me, Ezio!
Wat zou jij doen als een schilder ontvoerd wordt en hij als enige aanwijzing ‘schilderijen’ op de vloer schrijft.?Juist ja, schilderijen gaan zoeken. Het overgrote deel van de uitbreiding zal gaan rond het verzamelen van verscheidene meesterwerken van Leonardo. Om deze te bemachtigen zal je mensen moeten achtervolgen, escorteren en in elkaar kloppen. Net zoals de missies in het originele spel dus. Veel nieuws is er dan ook niet onder de zon, al zijn de paar nieuwe omgevingen om bij te likkebaarden. De meeste missies spelen zich af op bekende plaatsen die je al bezocht hebt in de hoofdverhaallijn, maar toch zijn er een paar uitzonderingen. Van een kunsttentoonstelling, over een prachtig kasteel met landgoed tot een mysterieuze tempel. Ze garanderen in ieder geval weer heel wat klim-en klauterwerk. Helaas vinden we hier een paar minpunten uit de hoofdgame terug. Tijdens je infiltreermissies is er weinig tot geen ruimte voor stealth. Je bent verplicht een vooropgezet pad te volgen. Ook de escort- en achtervolgingsmissies zijn nu niet bepaald de meest interessante. Ook minutenlang door de straten van Rome wandelen, zonder enige afleiding, zit er weer in. Het gebrek aan nieuwe elementen zorgt ervoor dat het verzamelen van de schilderijen niet meteen 10 euro waard is.
Gelukkig brengt de nieuwe tombe hier verandering in. Deze is gelinkt aan de nieuwe sequentie en draagt bij tot het uiteindelijke plot, dat we uiteraard niet zullen spoilen. Het puzzelelement is wat we ervan kunnen verwachten. De game vertelt je precies waar je heen moet en na wat klimmen en hendeltjes trekken baan je je een weg doorheen de tombe. Dit is erg leuk maar het is zeker niet de beste tombe die we al gespeeld hebben. Ook het uiteindelijke plot van de DLC is redelijk teleurstellend. Het begon interessant, maar vooral de laatste wending liet ons met een wrang gevoel achter.
Online slagvelden
Naast nieuwe content voor de singleplayer zijn er ook toevoegingen voor de multiplayer. Naast vier nieuwe speelbare personages krijgen we ook twee nieuwe gamemodi en een nieuwe map. De eerste mode heet "Escort" en doet ons heel hard denken aan de assassination-modus in Killzone. Beide teams zijn om beurten Hunter en Protector. De hunters kunnen de protectors uitschakelen door ze te stunnen, terwijl de protectors in staat zijn de hunters effectief te doden. Alles draait rond de zogenaamde VIP. Deze random geselecteerde speler zal het doel zijn voor de hunters en de protectors moeten er alles aan doen om deze te beschermen. Na vier minuten wordt er van zijde gewisseld.
De tweede mode is "Assassinate". Deze speelt zoals de gebruikelijke free for all die we al in veel games gezien hebben. Je loopt rond op de kaart om andere spelers te zoeken. Als je er een gevonden hebt, kan je deze aanduiden. Na aanduiding is hij je exclusieve target en krijg je punten voor het vermoorden ervan. Na tien minuten is de ronde voorbij. In beide gamemodi draait alles rond het halen van het meeste punten. Zoals bij andere gamemodi krijg je meer punten voor stijlvollere kills en het gebruik van stealth. Het meeste personen gedood hebben volstaat dus niet.
De nieuwe map heet Alhambra en is zowel speelbaar bij dag als bij nacht. Er wordt een goede combinatie gemaakt van binnen- en buitenactie. Ook zijn er veel krappe gangen en wordt er veel in de hoogte gewerkt.
- Nieuwe omgevingen
- Leuke content voor multiplayer
- Plot
- Missiestructuur
- Weinig nieuwe dingen