Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Een race tegen de tijd in Lightning Returns: Final Fantasy XIII
[Gespeeld op PS3]
Lightning Returns Final Fantasy XIII (hierbij genomineerd voor 'te lange titel') is de hekkensluiter van de Final Fantasy XIII-trilogie. De game breidt een einde aan Lightnings saga en probeert nog snel de nay-sayers te overtuigen om de reeks een kans te geven. Aan Square Enix om te bidden tot de god Buhnivelze dat het hierin slaagt en ook de fan base tevreden houdt.
Dit type game weet je meestal meteen zin te doen krijgen in de game dankzij de introductietrailer. Echter, om de één of andere bizarre reden, is er geen voice-over in de voor de rest erg prachtige welkomsttrailer. Gewoon skippen die handel, want je krijgt 'em gelukkig mét voice opnieuw te zien wanneer je de game echt start. Alvorens te starten, krijg je de keuze om de game volledig te installeren of slechts een light versie te installeren. De volledige installatie met een grootte van een flinke 4,5GB belooft een snellere laadtijd, dus je weet meteen waarvoor je kiest.
Lightning is de protagoniste van dienst (wie had dat gedacht) in een verhaal dat draait rond tijd. Vijfhonderd jaar na Final Fantasy XIII-2 is de wereld gedoemd tot vernietiging door de Chaos. Lightning krijgt van Buhnivelze, een bovennatuurlijke entiteit, de opdracht om nog zoveel mogelijk zielen te redden door ze mee te nemen naar een nieuwe wereld. Voor wat hoort wat, dus Buhnivelze belooft in ruil dat Lightning haar zus Serah kan terugkrijgen en hiervoor is Lightning tot letterlijk alles bereid. Tijd staat echter niet aan haar zijde, want de wereld vergaat binnen dertien dagen. Die tijd verstrijkt terwijl je gamet, al kan je ze opdrijven.
Tijdens de erg genietbare cutscenes en talrijke battles staat de tijd stil. Wanneer de teller echter op 0 springt voor je alles hebt kunnen afwerken, is het onherroepelijk 'game over' en zal je opnieuw moeten beginnen. Wel behoud je Lightnings progressie en items, maar toch is het een domper op de gamevreugde dat je weer alles door moet. Die mogelijke 'game over' zorgt dan ook voor een bepaalde stress en smoort zo vrije exploratie in de kiem, maar langs de andere kant is het ook wel een stevige motivatie, want je wil en moet gewoonweg zo efficiënt mogelijk met de tijd omgaan en gaat dan ook voor niets minder dan winst.
Lightning Returns neemt je mee naar een open wereld die opgedeeld is in vier regio's, twee stedelijke en twee landelijke gebieden die mooi uitgewerkt zijn. Het betreft hier een typische RPG-wereld met daarin NPC's, winkels, ontmoetingen met vijanden groot en klein en een waaier aan hoofd- en zijquests. De steden waarin je vertoeft zijn sfeerrijk en de talrijke NPC's brengen leven in het mooie decor. Sommige plaatsen zijn grim en grauw en andere zijn ondergedompeld in zoveel kleur dat een regenboog er jaloers op zou zijn. Op dergelijke locaties is het erg spijtig dat de klok tikt en je niet zomaar even kan genieten van het uitzicht, kan proeven van de sfeer of verborgen hoekjes kan zoeken.
Grafisch gezien is de game gelijkwaardig aan zijn voorgangers en we hebben ondertussen al dat tikkeltje beter gezien op de PS3. Storend is het niet, want de atmosfeer van de omgevingen maakt op dit gebied heel wat goed. De muziek is erg smaak- en sfeervol en gewoonweg wat je verwacht van een Final Fantasy-game van deze generatie. Ook het stemmenwerk mag er wezen, zowel in het Engels als in het originele Japans. Het Japanse stemmenwerk zit er niet standaard bij, maar kan je wel gratis downloaden in de PlayStation Store.
Eén van de vele veranderingen tegenover de voorgaande titels is het feit dat er deze keer maar één speelbaar personage is, Lightning dus, al passeren er een heleboel bekende personages de revue zoals Snow, Hope, Noel en Serah. Dit keer dus geen rollenspel, maar sta je er alleen voor.
De hoofdlijnen van het verhaal zijn eenvoudig en nog te volgen voor zowel nieuwkomers als spelers van de vorige twee games. De diepgang is echter zo uitgebreid dat het wellicht voor beide partijen aanvoelt alsof er een bibliotheek aan informatie uit de lucht komt vallen om pardoes op je hoofd neer te storten. Er worden uiteraard wel zaken uitgelegd en Hope, die ons bijstaat via een vorm van telefonisch contact, herhaalt regelmatig (spijtig genoeg soms overdreven) enkele zaken. Het is hoe dan ook niet makkelijk om dit allemaal in één keer te verorberen. Je kan wel te allen tijde de Datalog raadplegen om meer info in te winnen, maar of je zin hebt om dit allemaal te lezen is maar de vraag. Het feit dat we ook nog eens een emotieloze Lightning aan het hoofdroer hebben staan in dit ingewikkeld epos zorgt ervoor dat de inleving nogal beperkt blijft. Dit is spijtig, want de diepgang iijkt er te zijn, alleen voelt het alsof die verstopt zit achter een flinke mistbank.
tomke009
Terechte score, heb hem vandaag uitgespeeld en ik geef toe dat het een goeie game is. De combat is niet slecht maar het synthesisen van abilities mocht heel wat uitgebreider zijn. Tijd is geen factor, want ik heb 3 dagen geslapen en 2 dagen rondgelopen zonder een keer chronostasis te gebruiken en heb 1 quest niet gedaan omdat je die pas in NG+ kan doen. En veel te weinig variatie in vijanden als je vergelijkt met de vorige delen.
Het einde is wel vrij voorspelbaar, en het eindfilmpje is grafisch merkbaar mooier dan gelijk welk ander in het spel, het is alsof het spel plots van 720 naar 1080 springt voor het einde -_-
Maar toch vond ik XIII-2 beter :p
Phazon
Tijdsdruk in open world games. Oh the horror. :(
'Soul Phazon
majora's mask best zelda ever.
Phazon 'Soul
Das de reden waarom ik vroeger gestopt zen :')
'Soul Phazon
Down-C, A, Right-C, Down-C, A, Right-C, solution to all your problems :p
Staticated 'Soul
"'Soul Phazon
majora's mask best zelda ever."
=> hmmmmm.... :-/
['kan een lange discussie worden (zeker top 5, met Ocarina, Twilight, Link to the Past en Windwaker [between worlds nog ni gecheckt, ma kdenk van ni.])]
Ge0force
Ik twijfel enorm om deze te spelen. De vorige twee games vond ik oersaai, maar dat kwam voornamelijk door de auto battleeen daar hebben ze blijkbaar iets aan gedaan. Maar die timer... serieus square enix, waarom? :(
Staticated Ge0force
Innovatie
Goed? slecht?
Alleen met nieuwe franchises, en NOOIT!!! bij reeksen/franchises [ma hoe ga je je nieuw concept/idee/experiment aan zo groot mogelijk publiek krijgen voor feedback?].
Sinds de vorige generatie consoles [PS3/360/Wii] een terugkerende vraag.
Ge0force Staticated
Ik heb geen probleem met innovatie, integendeel. Maar de gameplay moet wel leuk blijven en dat was in de vorige twee FF-13 games niet het geval imo. En een timer bestaat al sinds het NES-tijdperk ;)
djdadream77
Ik heb het spel maar 10 uur gespeel terwijl ik FF13 deel 1 en 2 helemaal heb uitgespeeld. Waarom?
Ik speel een FF game voor een steengoed verhaal, wat in deel 1 en 2 nog wel verteld werd, maar in deel 3 totaal weg was. Ik had na 10 uur echt het gevoel dat ik alleen side missies aan het spelen was, en dat ik totaal niet in de game gezogen werd met een sterk verhaal.
Het battle systeem sprak mij ook niet aan, ik ben geen fan van Tales Of serie (maar daar is het systeem logischer). Ik hou meer van het turned based vecht systeem. Wat met de kracht van de PS4 en XBOX ONE ook snel geladen zou moeten zijn (misschien al in de achtergrond geladen zou kunnen blijven). Ik hoop op terug keer naar een FF7, FF9 of FF10 vecht systeem. Ik ben geen voorstander van real time button bashing vecht systeem.
Al met al keek ik heel erg uit naar deze game maar voor mij een dikke no go. Heb het einde van de game maar op Youtube gekeken, want dat wilde ik toch weten. Als de FF serie deze weg in slaat, ze ik de FF aufwiederschnietzel! Hopelijk komen er andere goede turned bases titels voor in de plaats. En dat hoeft het battle systeem niet te uitgebreid te zijn, als het maar snel inlaad.
Nu gaat de FF meer mainstream kant op wat ik heel erg jammer vind. FF15 kijk ik totaal niet naar uit door het vecht systeem, echt jammer, voor mij dan ...
Staticated djdadream77
Het is eigenlijk nog altijd turn-based.
Maar dynamischer, en met experimenten.
Je kan Resonance Fate checken, want daar is het nog puur wachten om om de beurt te gaan.
[als j'een XBOX hebt: Lost Odysse, Blue Dragon.
Geen 3DS toevallig? Want dan zal je zeker op je wenken bediend worden]
(Ik spreek me hier puur uit over gameplay, verhaal graphics, geluid los ervan)
djdadream77 Staticated
Lost Odysse & Blue Dragon, heb ik al lang uitgespeeld, vooral van Lost Odysse genoten. Ik vind het vecht systeem meer op realtime action dan op turned-based lijken hoor. Geef mijn maar FF7, FF9 of FF10 waar je echt moet kiezen ipv snel achter elkaar acties moet maken.
Staticated djdadream77
Let wel!
Daar, of alleen FFVII?, was er wél altijd de optie dat de gevechten real-time gebeurde (het spel pauzeerde niet bij elke command die je moest geven)
Dus nieuwnieuw is het niet, maar dat het verplicht is....
djdadream77 Staticated
Het gaat allemaal teveel op elkaar lijken, en het verhaal en gameplay worden er zeker niet beter op. Ook dat grafisch alles beter moet zijn vind ik jammer, terwijl Ni-No-Kuni mij ook echt beviel. Doordat die projecten heel groot en duur worden, gaan ze voor meer mensen aan te spreken het gevecht systeem aanpassen. En het verhaal meer instapbaar word, en niet al te diepgaand. Ook karakters heb je niet echt een binding mee, wat ik wel bij FF vroeger had. Maar dit alles is heel persoonlijk.
Obs
Een steengoed verhaal + meeslepende muziek + turn based
dat maakt een goede Final Fantasy game.
Ik hoop dat dit er ooit nog eens van komt.
Tomba
Ik heb een paar uur gameplay gezien van dit spel en dit lijkt me een absolute draak van een spel te zijn. Het verhaal ik afschuwelijk slecht & voorspelbaar, geen enkel karakter wordt gespeeld met ook maar enige geloofwaardigheid of emotie, en de speler wordt behandeld als een complete randdebiel ("Hey, it's almost 6am", "You know it's almost time","At 6am you have to come back here remember","Get ready to come back soon").
Ik vraag me af op wie dit spel gericht is buiten de makers zelf.
ObsLamprey
Als ik dit spel had kunnen spelen zonder de tijdsdruk zou het waarschijnlijk in mijn top 3 final fantasy games kunnen staan. Maar zoals het nu is vind ik het oeverloos frustrerend dat ik constant de klok in de gaten moet houden om op bepaalde tijdstippen op bepaalde plaatsen moet zien te zijn om quests te kunnen verder zetten.
tomke009 ObsLamprey
Tijd is echt geen factor of het moest zijn dat je uren verliest door uren te staan kijken hoe een personage in de stad rondloopt.Ik heb echt alles gedaan en had nog 5 dagen in reserve. Als je natuurlijk begint op Hard is het natuurlijk moeilijker om je tijd te controleren maar op normal heb ik niks van problemen gehad.
Ik speel nochtans echt niet graag met een tijdsdruk, maar bij deze is de klok eigenlijk overbodig.
Reactie aangepast door tomke009 om 2014-03-02 om 13:35
koiken tomke009
Buiten het feit dan dat je een quest moet doen en ingredienten naar een winkel moet brengen die ienkel tussen 11 en 17u open is en laat het toevallig 17:05 zijn, gvd. Dan mag je al een dagje wachten he. Ik vind de tijdsdruk goed te doen als de winkels maar altijd open zijn en dan nog eens die poorten die enkel op bepaalde tijdstippen open zijn...
tomke009 koiken
Doe gewoon een andere quest en ga de dag erna verder doen met die quest, er zijn veel van die quests waar je eigenlijk gewoon de volgende dag pas kan beginnen. De ergste vanal is de quest waar je 4 dagen na elkaar met iemand moet praten, er zijn 2 van die quests en bij de ene moet je al verschillende andere quests gedaan hebben voor je effectief aan die quest kan beginnen maar het is zeker geen rush-spel, gewoon chronostasis gebruiken als je kan en de klok is echt geen obstakel.
Ik heb zelfs, om de tijd te doden, nog wat soul seeds zitten farmen om miljonair te worden :p
Reactie aangepast door tomke009 om 2014-03-02 om 21:31
GunterV
toegegeven het spel is nie moeilijk op normal mode, alhoewel als je alle last ones wilt gaan afmaken moet je toch goed oppassen want die zwaardere hebbe toch rap 1.5 miljoen leven :) zelfs op easy mode had de earth eater last one al 1.4 miljoen hp. ontzettend moeilijk af te maken dus :) gameplay zelf vind ik niet slecht. innovatie moet er zijn. steeds hetzelfde gaat ook vervelen natuurlijk
tediz2013
Ik vindt het een goeie game, maar die klok had eruit gemogen.. irritant dat je op tijd speelt.