Fable Anniversary

Door Goofus, 04-02-2014 00:09

Geen taart voor Fable Anniversary

Terwijl de Xbox One toch al ettelijke maanden het mooie weer maakt in de VS en in enkele andere uitverkoren landen lijkt het uitbrengen van een remake van een klassieker als Fable op Xbox 360 een vreemde move van Microsoft. Dat Fable Anniversary op het oude werkpaard verschijnt in plaats van de flitsende nieuwe next-gen bolide is op zijn minst opmerkelijk te noemen, maar als Belgen kunnen we alleen maar blij zijn dat we nog eens mee kunnen genieten van vers Microsoft-plezier. Enfin, dat dáchten we.

Fable zit in ons collectief geheugen als een meer dan degelijke rpg, die op verschillende vlakken een echte trendsetter was. Toch herinneren zelfs fans van het eerste uur zich dat de gameplay allerminst rimpelloos was. Hoewel Fable Anniversary de hele ervaring overgiet met een evident HD-sausje, slaagt de remake er niet in om de gameplay in 2014 wel te laten schitteren. Wel integendeel.

Fable Anniversary screenshot Fable Anniversary screenshot

De besturing kunnen we vandaag niet anders omschrijven dan belabberd. Daarnaast is het combatsysteem gigantisch gedateerd, wat de speelbaarheid van de ervaring ook al niet ten goede komt. Fable Anniversary had wat ons betreft veel meer kunnen gebruiken dan een likje verf. Met nieuwe controls, een volledig nieuwe engine en vooral met het oplossen van een berg bestaande en gekende bugs hadden we ongetwijfeld een pak meer plezier beleefd aan het opnieuw doorspelen van het schitterende verhaal dat ondanks de haperende gameplay regelmatig een nostalgische glimlach wist op te roepen. Er valt natuurlijk iets te zeggen voor het zo getrouw mogelijk proberen weergeven van de originele gameplay van een klassieker, maar in het geval van Fable had men al vrij snel in het (her)ontwikkelingsproces moeten inzien dat dit voor deze game niet de beste keuze was.

Zoals we al even aangaven is Fable Anniversary niet allemaal kommer en kwel. De onderliggende verhaallijn en de boeiende evolutie naar een personage met een maagdelijk wit communiezieltje of met een duivels karakter is nog altijd boeiend om door te spelen. De uitgesproken morale extremen werken immers beter dan het fletse afkooksel van de opvolgers en slagen er beter in om de verbeelding te prikkelen. Ook op de geweldige soundtrack en de doorleefde prestaties van de stemacteurs zit geen sleet. In die zin blijft Fable (Anniversary) een veel betere game dan pakweg Fable 3 ooit was.

Wat toevoegingen betreft heeft Lionhead zich vooral toegespitst op enkele evidente extra’s die je van een HD-remake kunt verwachten. Naast een verse portie Achievements zijn er natuurlijk HD-visuals die een pak beter ogen dan de originele Xbox-graphics. Toch komt de grafische opsmuk niet zonder kost, want de allesbehalve stabiele framerate, shitloads aan pop-up en occasionele complete crashes van de game verraden dat de nieuwe code er niet minder buggy op is geworden dan het origineel. Naast de visuele verbeteringen veranderingen biedt Fable Anniversary ook ondersteuning via SmartGlass. De app voegt onder andere interactieve kaarten toe met de locaties van verborgen items en andere leuke extraatjes. Hoewel er op zich niks mis is met de app konden we ons er tijdens onze playthrough niet toe bewegen om hem meer dan één keer bij wijze van test op te starten.

Wie Fable koestert als een tijdloze klassieker is in onze ogen beter af met het bovenhalen van de originele Xbox-versie dan met deze Fable Anniversary remake. De tweede poging met blitse graphics legt de vele tekortkomingen van deze topper van weleer genadeloos immers bloot. Het meeslepende goed-slecht verhaal, de knappe soundtrack en de algemene dynamiek vormen nog steeds het hoogtepunt van de reeks, maar de falende controls en het stugge vechtsysteem kunnen in 2014 echt niet meer boeien. De game kon veel meer dan een laagje verf gebruiken, wat ze bij Lionhead al bijna 10 jaar hadden moeten weten.

• Extreme morele keuzes die de verbeelding blijven prikkelen
  • Meeslepende soundtrack
54/100