Grand Theft Auto V

Door Goofus, 14-10-2013 10:09

Explosief triootje in Grand Theft Auto V

[gespeeld op PlayStation 3]

Als het op eerste indrukken aankomt heeft Rockstar al betere tijden gekend. Hoewel we gewend zijn om aan de start van een nieuwe Grand Theft Auto een exotische stad binnen te sjezen onder begeleiding van het gebrul van een snelle auto is dat er voor de vijfde telg in de hoofdfranchise niet bij. Als binnenkomertje krijg je deze keer immers een ondergesneeuwd en doodsaai dorpje ergens in het Amerikaanse binnenland voor je voeten. De openingsscène waarin je even met de analoge stick omhoog duwt om op te kijken, de kleffe shoot-out en de glibberige achtervolging op ijzige wegen geven allemaal een “been there, done that”-gevoel,  want stuk voor stuk zagen we dit soort clichés al aan het begin van talloze videogames opduiken. Gelukkig gaven we GTA V iets meer tijd dan het eerste kwartiertje om tot onze conclusie te komen...

Grand Theft Auto V screenshot Grand Theft Auto V screenshot

Grand Theft Auto is zonder meer een fenomeen in de gameswereld. Geen enkele andere game weet immers het nationale nieuws te halen en vervolgens (ja, zelfs in België) eigenhandig het onderwerp te worden van een maatschappelijk debat rond een verbod op videogames. GTA V is ook de eerste game die binnen de week een verkoopsresultaat van meer dan 1 miljard dollar heeft weten neer te zetten, waarvan meer dan de helft werd gerealiseerd voor de game goed en wel in de rekken lag. Als dat geen bewijs is van de kwaliteit van de game, dan geeft het op zijn minst de media-impact aan van maandenlange hyping van een nieuw product zonder de sleur (dagelijkse screenshot-updates, iemand?) of de controverse te schuwen. Of je het nu leuk vindt of niet, Grand Theft Auto heeft ondertussen een plaatsje in de gamegeschiedenis veroverd en is voor velen die totaal geen affiniteit hebben met het wereldje het eerste voorbeeld waar ze aan denken als je ze naar de titel van een videospel vraagt. De afkeurende blik en de daaropvolgende discussie over de immoraliteit van de jeugd van tegenwoordig moet je er dan maar bijnemen.

Hoewel Rockstar er zelf haar game dus niet mee begint, openen wij onze review wel met Los Santos. De stad en haar omliggende gebieden tonen een enorm niveau van detail en wijdsheid, ongeëvenaard in om het even welke andere game. Los Santos, het virtuele spiegelbeeld van Los Angeles, is in alle facetten een levende en ademende stad. Op elk hoekje van elke straat valt er wel iets te beleven zonder dat je het daar verwacht of zonder dat je het al eerder gezien hebt. Het staat je vrij om op elk van deze prikkels in te gaan en de actie zelf op te zoeken, maar evengoed kun je gewoon zoals in het dagelijkse leven je oogkleppen opzetten en alleen maar met je eigen leventje en je eigen zorgen bezig zijn.

Voor een keer is de sky eens niet de limit, want Rockstar loog niet toen het beweerde dat je alles wat je kunt zien ook effectief kunt bezoeken. Het immense gebied dat als een speeltuin tot je beschikking staat, is dus niet beperkt tot de vele straten en buitenomgevingen, maar omvat evenzeer de winkels, de daken, de rivieren, zeeën en de lucht. Wil je over de zeebodem gaan wandelen om van daaruit op de loer te liggen om een voorbijvarende boot te kapen? Dan kan. Wil je een vliegtuig besturen om je helemaal aan de top van een berg uit het raam te storten om van daaruit een kabelbaan naar beneden te nemen en een burger te eten? Dat kan. GTA probeert al langer het “alles kan, niets moet”-ideaal van de American Dream te persifleren en deze keer lukt dat niet alleen via de verhaalmodus, maar ook via de spelwereld. Geen enkel plekje in de wijde omtrek van Los Santos voelt hetzelfde aan en GTA V is het alleen al voor het verkennen van de omgeving en zijn soms vreemde bewoners de moeite waard.