Dishonored DLC #4: The Brigmore Witches

Door Ge0force, 12-09-2013 00:03

Heksen in Dishonored: The Brigmore Witches

[Gespeeld op PS3]

Het is alweer bijna een jaar geleden dat Arkane Studios ons verraste met Dishonored, een bijzonder geslaagde game waarin je zelf de keuze maakt om stealth te spelen of voor de volle actie te gaan. Na de release zijn de ontwikkelaars het spel blijven ondersteunen met DLC, waarvan de twee meest recente pakketten zelfs compleet nieuwe missies bevatten en dus eigenlijk als een uitbreiding kunnen worden gezien. Wij waagden ons aan de vierde en laatste DLC, die de naam The Brigmore Witches mee kreeg.

Het verhaal zet zich voort na de gebeurtenissen in de vorige DLC, The Knife of Dunwall. Daarin speel je niet meer als Corvo, maar wel als Daud die vergelijkbare bijzondere krachten heeft en op zoek is naar de beruchte heks Delilah Copperspoon. Die houdt zich schuil in de Brigmore Manor, een villa op een afgelegen eiland, waardoor Daud eerst en vooral transport zal moeten zoeken om ter plaatse te geraken. Lizzy Stride, de leider van de Dead Eels bende, heeft een boot die hij zou kunnen gebruiken, maar daarvoor moet hij Lizzy eerst uit de bekende Coldridge Prison bevrijden èn de gestolen scheepsmotor terugvinden.

Dishonored screenshot

Als je de vorige DLC hebt gespeeld, dan behoud je je chaos levels, bijzondere krachten, upgrades en wapens. Als dat niet het geval is dan is dit geen probleem, want dan krijg je gewoon voldoende geld en runes die je meteen kan spenderen. Ook het verhaal wordt voldoende uit de doeken gedaan zodat nieuwkomers ook kunnen volgen en er zijn voldoende tutorial hints voorzien om de besturing en de vele mogelijkheden opnieuw onder de knie te krijgen.

Daud kan zowat alles wat Corvo kan, zoals teleporteren en door de muren kijken, maar hij heeft ook een paar unieke mogelijkheden. Zo kan hij gebruik maken van de Pull power, waarmee je vanop afstand voorwerpen zoals sleutels of whale oil tanks naar je toe kan trekken. Na een upgrade is het zelfs mogelijk om tegenstanders vliegensvlug binnen bereik te brengen, waarna je hen kan doden of verdoven.

Dishonored screenshot

Daarnaast kan hij ook Corrupted Charms gebruiken. Net zoals de Bone Charms geven die bepaalde voordelen zoals extra mana of verbeterde powers, maar deze keer hangt er ook een nadeel aan vast. De Power Slash Charm bijvoorbeeld verhoogt de schade die je kan toebrengen met je zwaard, maar zorgt er ook voor dat je minder snel kan zwaaien met je zwaard. Je zal dus zelf moeten beslissen welke charms bij je speelstijl passen, maar dat maakt het spel juist leuker.

Een andere nieuwigheid zijn de Special Favors. Daud kent nogal wat volk, dus aan het begin van elke opdracht kan hij tegen betaling zijn vrienden inschakelen om bepaalde voordelen te krijgen tijdens de missie. Dat gaat van verborgen kisten met ammo, tot het openen van geheime doorgangen waardoor je makkelijker stealth kan spelen. Last but not least heeft Daud er ook wat nieuwe wapens bij, zoals de makkelijk te bevestigen Stun Mines die een groep tegenstanders kunnen uitschakelen zonder hen te doden. Wij vonden het alleszins een goede keuze dat de meeste nieuwigheden gericht waren op stealth spelen, zodat ook die speelstijl meer afwisseling biedt.

Dishonored screenshot

In totaal zijn er drie grote missies in deze DLC, die goed zijn voor een drietal uurtjes spelplezier en heel wat variatie in tegenstanders en omgevingen. Ook zijn er weer een aantal optionele sidequests te ontdekken en kan je elke missie op verschillende manieren voltooien. Om de scheepsmotor terug te krijgen kan je bijvoorbeeld proberen om een deal te sluiten met de dief ervan of je kan op zoek gaan naar hints zodat je zelf kan uitpluizen waar de motor zich bevindt.

Qua gameplay en audiovisuele kwaliteit doen de nieuwe levels zeker niet onder ten opzichte van het oorspronkelijke spel. Wie Dishonored te kort vond en nood heeft aan meer van hetzelfde, zal zich met The Brigmore Witches dan ook ongetwijfeld prima amuseren. Weliswaar zijn ook de nadelen weer van de partij, zoals de lange laadtijden en de veel te sterke bijzondere krachten die regelmatig de balancering van het spel om zeep helpen. Als je je daar vroeger niet aan gestoord hebt, dan zal je dat nu ook niet doen, want voor de rest is deze DLC een prima voorbeeld van hoe een uitbreiding hoort te zijn.

Voor de fans van Dishonored die zin hebben in meer, is The Brigmore Witches een absolute aanrader. Zelfs als je de vorige DLC niet hebt gespeeld, is deze uitbreiding de moeite waard dankzij het prima verhaal, de nieuwe locaties en een aantal bijkomende krachten en mogelijkheden. De balancering van de gameplay is nog steeds een beetje zoek, maar voor de rest is deze DLC alles wat je van een degelijke uitbreiding kan verlangen.

• Prima verhaal
  • Nieuwe locaties en mogelijkheden
  • Tutorial hints