Borderlands 2: Tiny Tina's Assault on Dragon Keep

Door rafbanaan, 09-07-2013 00:03

De draak steken met D&D in Tiny Tina's Assault on Dragon Keep

Borderlands 2 heeft ons gedurende haar levensloop voorzien van nieuwe uitbreidingen die de ervaring steeds een niveau hoger krikte. Deze keer is het de beurt aan onze kleine meid, Tiny Tina, om een eigen uitbreiding te krijgen. Velen onder ons zullen deze gekke meid wel kennen vanuit de singleplayer en weten dat ze iets of wat speciale humor bezit. Wij zijn alvast fan van deze humor en we zijn dan ook genieuwd naar het resultaat van Tiny Tina's Assault on Dragon Keep.

Het verhaal van Tiny Tina's Assault on Dragon Keep wordt verteld aan de hand van een partij Bunkers and Badasses, een gezelschapspel in de stijl van Dungeons & Dragons. Brick, Lilith en Mordecai zijn de deelnemers en onze kleine meid, Tiny Tina, is de Bunker Master die de drie deelnemers door een avontuur sleurt. Je zit als het ware in het bordspel verwerkt en speelt de verschillende stukken die Tiny Tina vertelt. Zo komen we aan in een nieuw gebied waar de zon hoog aan de hemel staat en je een regenboog in de verte kan spotten. Lilith vindt dit niet echt een duister tafereel voor een avontuur, waardoor Tiny Tina haar verhaal aanpast en dat merk je dan ook meteen in de spelwereld.

Borderlands 2 screenshot

Een duistere en doodse gloed komt naar boven en we worden aangevallen door skeletten met zwaarden of bogen. Na een leuk gevecht met de skeletten en een klein gevecht met Mister Boney Pants Guy komen we aan in Flamerock Refuge. De inwoners van Flamerock Refuge zitten met een groot probleem waarbij alleen jij kan helpen. De Queen was een tijdje geleden naar het woud getrokken om een duivelse vloek te verbreken bij de Tree of Life, maar ze is nog steeds niet teruggekeerd en zolang ze wegblijft krijgen de inwoners van Flamerock Refuge geen zonneschijn te zien. Als een behulpzame Vaulthunter stem je erin toe om op zoek te gaan om zo de inwoners van Flamerock Refuge te redden van de eeuwige duisternis. Na een klein avontuur kom je erachter dat de Queen werd ontvoerd door een duivelse tovenaar die toevallig Jack heet en veel weg heeft van Handsome Jack, de slechterik van Borderlands 2.

De humor die we gewend zijn van de serie is ook hier weer aanwezig, maar ze doen er een schepje bovenop. Iedere keer het verhaal verder wordt verteld, is er wel iets dat een glimlach op je gezicht brengt of je even kan laten gniffelen. Doorheen het verhaal word je dan ook gebombardeerd met de typische Tiny Tina-humor waar we toch wel van genieten. Het hoofdverhaal van Tiny Tina's Assault on Dragon Keep zorgt voor meer dan zes uur spelplezier met ook nog tal van zijmissies, waardoor de speelduur nog eens met enkele uurtjes wordt verlengd. We hebben ons geen minuut verveeld met deze uitbreiding en durven zeggen dat voor ons dit de beste uitbreiding is qua verhaal en spelplezier.

Borderlands 2 screenshot

Gedurende je avontuur zal je tal van nieuwe vijanden tegenkomen. Zo heb je de eerder vernoemde skeletten, maar je zal ook ridders, dwergen, draken en boosaardige bomen tegenkomen. Elk van deze vijanden zorgt voor genoeg afwisseling gedurende de tocht naar de Queen. Naast de gewone vijanden zal je ook te maken krijgen met een pak eindbazen die je het leven zuur willen maken. De eindbazen kunnen een pak meer schade verdragen (logischerwijs) en sommige vereisen een speciale tactiek om ze uit te schakelen. Afhankelijk van het gebied veranderen de tegenstanders ook en gelukkig zijn de omgevingen behoorlijk gevarieerd. Wouden, mijnen en kastelen zijn een greep uit de RPG-getinte omgevingen van Tiny Tina.

In Tiny Tina's Assault on Dragon Keep krijg je naast de standaardgevechten met eindbazen en gewone vijanden ook wat puzzels voorgeschoteld. Zo moesten we op zoek gaan naar verstopte letters om een magsiche deur te openen. Om een bepaalde letter te grijpen, moesten we even een kleine springpuzzel tot een goed einde brengen. Verder mochten we ook een Rubik's Cube automatisch laten oplossen door vreemde elementen te activeren of konden we deze nu ook gewoon kapot meppen. Het stemmenwerk van de uitbreiding ligt bovendien op een geweldig niveau. De drie deelnemers en Tiny Tina zorgen ervoor dat je wordt meegezogen in de sfeer van het gezelschapspel. De verschillende stemmetjes die we gewoon zijn van Tiny Tina zijn ook weer van de partij, waardoor het plaatje compleet wordt. Op grafisch niveau mag je hetzelfde verwachten als wat we gewend zijn van de originele Borderlands 2.

Tiny Tina's Assault on Dragon Keep is een uitbreiding die je gewoon in huis moet halen en die het de moeite waard maakt om Borderlands 2 nog eens af te stoffen. De humor en de wijze waarop ontwikkelaar Gearbox het verhaal voorstelt, is prachtig gedaan en we genoten dan ook van iedere seconde. Het verhaal houdt je enkele uren zoet en daarna kan je je nog steeds uitleven in de zijmissies. Het enige minpunt dat wij zien, is dat bepaalde personen geen fan zijn van de humor van Tiny Tina en die mensen zullen daar misschien wel over struikelen.

• Humor, maar...
  • Verhaal
  • Verwijzingen naar andere genres