Resident Evil: Revelations

Door valies, 24-06-2013 08:40

Huiveren in Resident Evil Revelations - Unveiled Edition

[gespeeld op PS3]

Resident Evil Revelations kwam eerst uit op Nintendo 3DS en wist menig gamer nog eens mooi de stuipen op het lijf te jagen met een terugkeer naar de originele insteek van de Resident Evil-reeks. Actievolle Resident Evil games hebben we nu al een paar keer de revue zien passeren, maar nu mogen ook de console- en pc-gamers nog eens proeven van waar de Resident Evil-reeks ooit voor stond: een zenuwslopende game-ervaring.

Het verhaal speelt zich af tussen Resident Evil 4 en 5 en vangt aan net na de opstart van de Bioterrorism Security Assessment Alliance of kortweg de BSAA. Protagonisten van dienst zijn Chris Redfield en Jill Valentine, de hoofdrolspelers van de eerste Resident Evil-game. Een jaar voor de aanvang van het verhaal werd Terragrigia aangevallen door Il Veltro dat een hele resem Bio-Organic Weapons (BOW ofte gemuteerde monsters) naar de drijvende stad stuurde. De Federal Bioterrorism Commission (FBC) stuurde tal van agenten, waaronder Parker en Jessica, naar de stad om de BOW onder controle te houden. Dit liep echter niet zoals gehoopt en zo werd beslist de stad samen met de BOW te vernietigen. Een jaar na deze vernietiging is er echter een vermoeden dat Il Veltro terug is, dus worden Chris en Jessica naar het cruiseschip de SS Queen Zenobia gestuurd, de laatstgekende locatie van Il Veltro. Het contact wordt echter verbroken en zo worden Jill en Parker achterna gestuurd om uit te zoeken wat er aan de hand is. Dat is waar Revelations begint.

Resident Evil: Revelations - Unveiled Edition screenshot

Het verhaal is sterk, biedt regelmatig verrassingen en zal je zeker naar het einde toe geboeid en geïntrigeerd houden. Regelmatig zal je ook in flashbacks verzeild geraken, deze zorgen voor meer diepgang in het verhaal en zijn dan ook een welgekomen traktatie. Een andere variatie zit ‘em in het feit dat je regelmatig in de huid van iemand anders mag kruipen. De ene keer volg je Chris en Jessica op de voet en de andere keer zijn Jill en Parker van de partij. Een derde duo stelt zich na een tijdje ook nog voor en ook hen zal je, al is het in iets mindere mate, op weg helpen.

De gameplay is even wennen als je shooters of actiegames gewoon bent. De rechterjoystick heeft een ander gedrag dan normaal en de eerste vijf minuten ben je wellicht bezig met een combinatie van vloeken en zeeziek worden van de camera die in het rond vliegt. Maar even op de tanden bijten en na vijf minuten voelt het natuurlijker aan, gelukkig maar. De rest van de controls zijn intuïtief en daar is dan ook niets op aan te merken.

De AI van de vijand is over het algemeen erg sterk en zo zullen de BOW je langs alle kanten belagen, wat soms erg intimiderend overkomt. De meesten en dan vooral de sterkeren springen op platformen waar je dacht veilig te zijn uit handbereik of ze komen naar je toegestormd. Ze volgen je overal naartoe, behalve door deuren. Meestal zal je ze zoveel mogelijk willen doden, maar soms zit er niets anders op dan naar de volgende deur te sprinten om zo ammo uit te sparen voor een volgende confrontatie die je niet zal kunnen ontlopen.

Ammo en herbs, die laatste om je health op peil te houden, zijn niet weelderig aanwezig in de omgeving wat ervoor zorgt dat je er erg spaarzaam zal moeten mee omgaan. Zo was het gevecht met de gemuteerde Rachael er eentje waar de kogels snel op waren en enkel messteken geven en wegduiken dan nog een optie waren. Zo’n pittige gevechten brengen heel wat adrenaline naar boven en zijn dan ook erg belonend wanneer je ze overwint. Om te zoeken naar ammo, herbs of ander nuttig materiaal introduceert Resident Evil Revelations de Genesis.

Met dit aparaat kunnen verborgen schatten worden gevonden door ruimtes te scannen. De Genesis kan ook gebruikt worden om BOW te scannen om zo na een reeks scans een extra Herb te verkrijgen. Door de schaarste zal je deze Genesis effectief veel gebruiken en zal je gameplay daardoor ook wel regelmatig vertragen wat wel eens vervelend kan zijn. Ook ondervonden we een lichte last met de Genesis. Het aparaat durfde wel eens te blijven hangen na het scannen, waardoor er niet meteen overgeschakeld werd naar het wapen. Zit je dan net in een gevecht, dan kan dit natuurlijk nefast zijn voor de uitkomst.