Dance Central
De lancering van Kinect bracht naast een immens aantal party games ook Dance Central met zich mee. Dit spel zou in tegenstelling tot alle voorgaande games in het dans-genre, de eerste 'echte' dance-game voor consoles zijn. Bij Dance Central zou je volgens de makers effectief moeten dansen, zonder bijvoorbeeld als een waanzinnige met een Wii-mote in het rond te zwaaien. Met deze review gaan we alvast na of deze creatie van Harmonix effectief in zijn opzet slaagt.
Vooraleer we uitpakken met de details omtrent de zevende Kinect-titel die we hier op de rooster leggen, dient wel te worden vermeld dat ondergetekende absoluut geen dansfenomeen is en dat je dus in het achterhoofd moet houden dat je persoonlijke talenten (of gebrek daaraan) ook wel invloed hebben op hoe je het spel beleeft.
Oefening baart kunst?
Het eerste wat ons opvalt bij Dance Central is het grote aanbod aan liedjes dat we voorgeschoteld krijgen. Het telt maar liefst tweeëndertig verschillende tracks, waaronder we zowel hedendaagse songs als enkele klassiekers terugvinden. Zo vinden we popdeuntjes zoals Pokerface en Can't get you out of my head, maar ook disco-hits zoals Funkytown en Brick House in de lijst terug. Tel daar nog enkele latin-songs, Hip-Hop 'bangers' en kletsnatte R&B-tracks bij en je beseft onmiddellijk dat Harmonix er baat bij heeft gehad dat (het ondertussen bijwijlen) MTV-Games deze game uitgeeft. Het zal echter niet altijd even makkelijk zijn om keuzes te maken en dit ligt niet enkel aan de diversiteit aan tracks, maar ook aan het menu. Hier staan de opties zo kort op elkaar dat we regelmatig de gewenste optie overslaan en opnieuw naar boven kunnen scrollen.
Al deze tracks zijn niet even makkelijk. Zo vinden we de songs met makkelijke(re) pasjes bovenaan de lijst terug om aan het einde van de lijst enkele ingewikkelde dansroutines te kunnen aanschouwen. Alvorens we aan het echte werk beginnen, krijgen we de mogelijkheid om de danspasjes aan te leren in een soort training mode. Deze heeft de naam 'Break it down' met zich meegekregen en hier wordt stap voor stap iedere move van de geselecteerde song uit de doeken gedaan. Indien we de beweging amper onder de knie krijgen, schakelt het spel over naar een slow motion mode waarin we ruim de tijd krijgen om deze te leren beheersen.
Laat je innerlijke 'Justin Timberlake' de vrije loop
Nu we de nodige pasjes hebben aangeleerd kunnen we eindelijk aan de slag in de 'Perform it' mode. Aanvankelijk krijgen we enkel de mogelijkheid om dit gedeelte op de makkelijkste moeilijkheidsgraad te spelen, maar naarmate onze geleverde dansprestaties verbeteren zullen we de niveaus medium en hard kunnen unlocken. De unlocks zullen enkel worden toegepast op de track die we op dat moment hebben afgewerkt en dus niet op de algehele lijst. Onze 'moves' zullen steeds een beoordeling van nul tot vijf sterren met zich meekrijgen. Die rating speelt tevens een rol bij het vrijspelen van 'challenges'.
Deze challenges zijn eigenlijk compilaties van de liedjes die je tot een goed einde moet brengen om deze te bekomen. Om hiervoor in aanmerking te komen zullen we op de betreffende songs minstens vier sterren moeten behalen om deze uitdagingen vrij te spelen. Net zoals bij de afzonderlijke tracks worden de pasjes gaandeweg ingewikkelder. Naargelang de mode waarin je deze speelt, zullen de dansroutines bijvoorbeeld veel uitgebreider zijn op Hard dan op Easy. Om deze allemaal vrij te spelen zal je niet alleen veel tijd en geduld moeten hebben, maar zal je daar bovenop alle verschillende pasjes nog eens onder de knie moeten krijgen.
Wanneer we het spel op easy spelen, zou je kunnen denken dat de registratie van de Kinectsensor in dit spel verre van accuraat is, gezien deze op dit niveau een groot aantal 'schoonheidsfoutjes' door de vingers ziet. Wanneer we de hogere moeilijkheidsgraden uitproberen, zal het toestel echter niet zo vergevingsgezind zijn. Op de hoogste moeilijkheidsgraad worden kleine missers namelijk genadeloos afgestraft. Wanneer een beweging niet helemaal juist is, krijgen we evenwel punten toegekend, maar uiteraard rekening houdend met de fouten die we hierbij maken. Een detail dat we op ieder niveau opmerken is dat het toestel een seconde vertraging toelaat bij het uitvoeren van de verschillende danspasjes. Of het hier om een fout in de registratie of een bewuste toevoeging in het spel gaat,valt helaas niet met zekerheid te zeggen.
Je staat er gelukkig niet alleen voor
Het spreekt voor zich dat niemand de pasjes ter plekke uit de duim kan zuigen en om die reden krijgen we op het scherm flash cards te zien, die ons tonen welke bewegingen ons staan te wachten. Naast dit hulpmiddel worden we met raad en daad bijgestaan door acht verschillende dansinstructeurs die ieder beweging compleet beheersen. We hoeven jullie dus niet te vertellen dat deze 'virtuele' professionals noodzakelijk zijn om ons doorheen het spel te loodsen. Allemaal hebben ze wel één enorm minpunt: ze beschikken allemaal over stereotiepe karakters die je na verloop van tijd gaan irriteren.
De graphics in Dance Central zijn redelijk goed te noemen. De omgevingen zijn helaas iets te kaal om de sfeer van het spel weer te geven, maar dit wordt dan weer goedgemaakt door de animatie van de dansers. De muziek - waar het uiteindelijk allemaal om draait - is natuurlijk van de bovenste plank en moesten de dansintructeurs gedurende het spel hun mond niet opendoen, had dit gedeelte zonder moeite een perfecte score meegekregen. Bij hun stereotiepe karakter horen helaas ook irritante oneliners zoals 'get ready to get jealous' die helemaal niets aan het geheel toevoegen.
Ik voel me zo verdomd alleen
Dan komen we bij het multiplayergedeelte, welk de toepasselijke naam 'Dance Battle' met zich heeft meegekregen. Hier zal je dus met vrienden moeten uitvechten wie van jullie over de beste danskwaliteiten beschikt. Gezien je bij Dance Central enorm veel ruimte nodig hebt zal dit beurtelings gebeuren en niet naast elkaar. Wat tegelijk spijtig maar ook logisch is, omdat je mekaar anders voor de voeten loopt en de term 'Dance Battle' zo iets te letterlijk zou worden ervaren.
Het grootste minpunt aan Dance Central is echter het gebrek aan online-functionaliteit. Een online multiplayermode zou een waardevolle toevoeging aan het geheel hebben toegebracht en de speelduur enorm verlengen. Verder ontbreekt er bij dit dansfestijn ook nog een carrière-mode die de speler ertoe aanzet om alle dansjes uit te proberen. Een leuke toevoeging is dan weer de optie om bij eender welke mode een calorie teller in te schakelen, zodat we kunnen zien hoeveel we er net hebben verbrand.
- Ruime tracklist
- Precieze body tracking
- Hoge moeilijkheidsgraad
- Geen carriere-mode
- Geen online Dance Battles
- Dansinstructeurs zijn wandelende cliché's
- Menu-navigatie