Metro Last Light

Door Ge0force, 28-05-2013 08:54

Een radioactief stralende wereld in Metro: Last Light

[Gespeeld op pc]

Een dikke drie jaar geleden scoorde 4A Games een bescheiden topper met Metro 2033. Na een nucleaire oorlog was de wereld onbewoonbaar geworden en trokken de overlevenden zich terug in de metrotunnels van Moskou. Dit intrigerende verhaal werd gecombineerd met prima uitgewerkte horror-survival gameplay en sublieme graphics, wat een unieke spelervaring opleverde. Het spreekt voor zich dat we dan ook een gat in de radio-actieve lucht sprongen toen het vervolg werd aangekondigd.

In Metro: Last Light kruip je opnieuw in de huid van Artyom, die zich na de gebeurtenissen van de vorige game heeft teruggetrokken in de militaire basis D6. Als blijkt dat een Dark One de raketaanval van 2033 overleefd heeft, wordt Artyom er op uit gestuurd omdat hij de enige is die met die wezens kan communiceren. Tijdens die missie wordt hij echter gevangen genomen door een groep Nazi’s onder leiding van generaal Korbut. Dankzij een medegevangene slaagt hij er in om uit zijn cel te ontsnappen, maar tijdens zijn tocht naar de oppervlakte verneemt hij dat Korbut van plan is om D6 met geweld in te nemen. Alsof dat nog niet genoeg is zijn ook de communisten van plan om de metro in te palmen door gebruik te maken van een dodelijk virus. Artyom is de enige hoop om al die snode plannen te verijdelen, maar krijgt daarbij hulp uit onverwachte hoek...

Metro: Last Light screenshot

Terwijl Metro 2033 zich voornamelijk in de metrotunnels afspeelde, hebben de ontwikkelaars in Last Light voor meer variatie in de omgevingen gezorgd. Je bezoekt onder andere ondergrondse catacomben, de stadsarchieven en ook heel wat locaties aan de oppervlakte. Het is ronduit adembenemend om het verwoeste Moskou te verkennen, terwijl er om elke hoek gevaar loert en het water kookt door de radioactieve straling. Maar ook het metronetwerk is bijzonder sfeervol uitgewerkt. Je komt mutanten tegen die je nekharen overeind zullen doen staan, zoals gigantische garnalen die je aanvallen vanuit het water en enorme spinnen die hun web door de tunnels hebben gesponnen. Als je in een van hun nesten terecht komt dan word je meteen langs alle kanten belegerd, maar gelukkig zijn ze overgevoelig voor licht zodat je hen met je zaklamp kan laten verschrompelen.

De ondergrondse nederzettingen waar de overlevenden verblijven zijn het neusje van de zalm. Je ontmoet er regelmatig NPC’s die samen met jou op pad gaan, maar er valt ook ongelooflijk veel te zien. Er heerst een gezellige drukte, iedereen is wel met iets bezig en het is enorm boeiend om de gesprekken tussen de mensen te volgen. Op een gegeven moment kan je zelfs een volledige theatershow bijwonen, compleet met danseressen, stand-up comedy en goochelaars. Een eindje verder kan je dan weer terecht in de rosse buurt voor een topless lapdance. We hebben zelden een game gezien die zo gedetailleerd is afgewerkt. Als je dan nog weet dat 4A Games dit met een zeer beperkt budget ontwikkeld heeft, dan kan je niet anders dan diep respect hebben voor wat de ontwikkelaars hier hebben klaargespeeld.

Metro: Last Light screenshot

4A Games is ook een van de weinige ontwikkelaars die zich voornamelijk focust op het pc-publiek en dat merk je duidelijk. Metro: Last Light is absoluut geen game die van begin tot einde je handje vast houdt. Er zijn geen fel gekleurde pijlen die aangeven waar je naartoe moet, je moet zelf dekking zoeken en het loont vaak de moeite om regelmatig van het hoofdpad af te wijken en de omgeving te verkennen. Daardoor vind je niet alleen unieke wapens of verborgen munitie, maar word je ook geconfronteerd met de wreedheden van de bevolking in de metro. Zo vonden we een groep vrouwen en kinderen die gevangen werden gehouden om experimenten op uit te voeren, of een vrouw die verkracht werd door communistische soldaten. Dit soort situaties maakt het spel enorm aangrijpend en geeft je echt het gevoel dat je er deel van uitmaakt.