BioShock Infinite

Door Goofus, 16-04-2013 13:59

Helemaal in de wolken van BioShock Infinite

Gespeeld op Xbox 360

Toen het nog bekend stond als 2K Boston bracht Irrational Games in 2007 een nieuw IP uit dat doorgaat voor een mijlpaal in de huidige generatie consoles. Vandaag, ettelijke jaren na de release van de eerste BioShock, zet de franchise een grote stap vooruit met BioShock Infinite door het verlaten van Rapture, de spookstad op de bodem van de oceaan. Hoewel we op voorhand wat moeite hadden om ons iets voor te stellen bij een BioShock zonder Big Daddies en Little Sisters, kunnen we na het doorspelen van de game gerust stellen dat Infinite een échte BioShock is. Meer zelfs, voor ons is het de beste ooit.

BioShock Infinite opent met jouw personage dat zich in een boot op het water bevindt terwijl die koers zet naar een vuurtoren, de eerste van talrijke knipogen naar de vorige twee titels uit de franchise. Je kruipt in de huid van Booker DeWitt, een ex-soldaat die na het maken van schulden erop wordt uitgestuurd om zijn schulden te vereffenen door op zoek te gaan naar een jonge vrouw. De setting is Columbia, een stad die gebouwd is in de wolken in het begin van de vorige eeuw, achteraf bekeken een niet zo onlogische keuze als alternatief voor Rapture.

BioShock Infinite screenshot BioShock Infinite screenshot

Columbia is een stad die bruist van het leven, een groot contrast met de desolate zeebodem-constructies uit de vorige games. De bewoners spreken vol lof over hun geliefde leider, de profeet Comstock, en hoe de geheimzinnige man hun stad heeft opgebouwd en gered.

In deze op het eerste zicht erg geciviliseerde beschaving val je van de ene verrassing in de andere, totdat de sfeer van het spel helemaal omslaat en de toon een pak grimmiger wordt. Prangende thema’s als racisme en democratie worden daarbij niet uit de weg gegaan, wat het verhaal nog een pak diepgaander maakt dan wat we eerder op ons  bord kregen in deze franchise. Daar waar de economische motieven van Andrew Ryan in BioShock op zich weinig emotioneel geladen waren, zal wellicht niemand onbewogen blijven bij de religieus-culturele uitersten die Infinite toont. Ook horror, humor en sci-fi komen aan bod, waardoor je als protagonist een heftige rollercoaster-rit van emoties zult doorstaan.

BioShock Infinite screenshot

Aan de oppervlakte lijkt BioShock misschien vooral het cliché-thema van de heldhaftige redder tegenover het meisje in nood uit te spelen, maar de scenarioschrijvers zijn een stuk verder gegaan en hun epos – met een schokkend en tegelijk verhelderend einde als apotheose – is een van de sterkste die we in recente jaren als gamer voorgeschoteld kregen.

Wat de gameplay betreft is BioShock Infinite, net zoals zijn voorgangers, uiteraard een rasechte FPS gebleven. In tegenstelling tot de vaak benepen en erg lineaire onderwatergangen van Rapture toont Columbia erg open en toegankelijk. De game kent nog steeds een vrij lineaire structuur, maar op bepaalde momenten in het verhaal heb je als speler toegang tot erg grote stukken van de stad. Dat zijn meteen ook de momenten waarop Infinite echt schittert, want je wordt als speler op verschillende manieren beloond door elk hoekje van Columbia te gaan verkennen.

Voor wie doorheen de eerste twee games speelde, zal de spelervaring erg vertrouwd aanvoelen. Met de rechtse schouderknop schiet je je vuurwapens af en met de linkse trigger bedien je je abilities. Plasmids werden vervangen door Vigors, en de overvloed aan abilities in de laatste BioShock is drastisch gereduceerd tot 8 Vigors. In ruil werd een mechanisme voorzien waarmee je door het inhouden van de Vigor-knop toegang hebt tot bijvoorbeeld het uitzetten van vallen voor je vijanden. Wat de wapens betreft trekt Irrational Games ook de ‘less is more’-kaart, door het aantal vuurwapens dat je tegelijk kunt vasthouden te beperken tot twee stuks. Dat heeft als gevolg dat munitie zo nu en dan schaars wordt, waardoor je nog meer dan anders wordt verplicht om je Vigors niet links te laten liggen en Infinite niet exclusief als een shooter te spelen.