Zeit² (XBLA, pc)
Eén van de belangrijkste troeven van platformen als PlayStation Network en Xbox Live Arcade is dat indie-titels, games ontwikkeld door amateurs, soms ook hun kans krijgen om zich te tonen aan het grote publiek. Zo is het ook Zeit² vergaan, een side-scrolling shooter met heel wat verschillende gezichten die allemaal draaien rond een relatief eenvoudig tijdsmechanisme. Of deze shmup ons wist te bekoren, dat lees je in deze review.
Schoolproject
Zeit² is ongeveer zo indie als het kan zijn. De game werd ontwikkeld door een groepje kameraden op het XNA-platform voor een schoolproject. Toen het spel wat bijval begon te krijgen in hun nabije vriendenkring, werden ze door hun leraar Andy Nealen, zelf ontwikkelaar van Osmos – een puzzelgame op pc en iDevices, aangemoedigd om het ook aan de buitenwereld te tonen. Na enkele deelnames en prijzen op wedstrijden voor onafhankelijke ontwikkelaars kreeg onder andere Ubisoft lucht van de game en namen zij het voortouw om Zeit² naar Xbox Live en pc te brengen.
Slimme zet van Ubisoft, want de game verdient absoluut zijn plaats op beide platformen. Zeit² is opgebouwd rond een aantal eenvoudige mechanics die toch toch relatief complexe tactieken vereisen wanneer je ze allemaal samengooit. De basis van de game is een klassieke horizontale shmup, waarbij je een ruimtetuig controleert terwijl van rechts naar links vijanden over je scherm vliegen die je kan neerhalen met projectielen. Tot zover niks nieuws onder de zon, maar het zijn de tweaks op de klassieke gameplay die het hem doen bij Zeit²…
Sneller dan je schaduw
De voornaamste aantrekkingspool is de mogelijkheid om met de tijd te spelen. De tijdsmanipulatie die mogelijk is in Zeit² doet een beetje denken aan Braid en The Misadventures of PB Winterbottom. Door de tijd terug te draaien laat je immers een opgenomen schaduw van je eigen ruimteschip zijn ding doen. Terwijl deze schaduw de acties herhaalt die je zonet zelf hebt uitgevoerd, kan je ruimteschip zelf ook vrij rondbewegen en schieten. Op die manier kan je de stroom van vijanden die overheen je scherm rolt met z’n tweetjes controleren, al zal je ook de meer verfijnde technieken onder de knie moeten krijgen om het in de moeilijkere levels en spelmodi te rooien. Door op je eigen schaduw te knallen worden je kogels bijvoorbeeld overheen het hele scherm gekatapulteerd, waardoor je samen nog vernietigender kan uithalen. Sommige vijanden zijn zelfs alleen maar neer te schieten door je schaduw, waardoor je goed zal moeten wikken en wegen wanneer je je beperkte hoeveelheid tijdskrachten zal aanspreken.
Een ander interessant aspect van Zeit² is het feit dat je gezondheid afneemt met elke kogel die je afvuurt, waardoor je niet zomaar constant als een gek in het wilde weg kan rondschieten. Ook wanneer vijanden erin slagen om je schip te passeren en het scherm langs de linkerkant te verlaten, neemt het gezondheidsmetertje een duik. Grotere vijanden die doorbreken nemen een grote hap van je gezondheid, terwijl het door laten glippen van kleinere schepen minder aan je gezondheid vreet. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kan doen om je gezondheidsmetertje én je tijdsmanipulatie-metertje op peil te houden. Zo verschijnen er regelmatig pickups die één van beide meters verhogen, en ook het neerschieten van tegenstanders zorgt voor een boost in je stats.
De combinatie van al deze technieken zorgt ervoor dat je soms bepalende tactische keuzes zal moeten maken om te overleven. Soms is het aangewezen om je schaduw de ene helft van het scherm te laten controleren terwijl je zelf de andere helft verdedigt. Op andere momenten spaar je je tijdskrachten best op totdat je een allesvernietigende superaanval kan uitvoeren, alleen of samen met je schaduw. Dankzij een veelheid aan spelmodi slagen de ontwikkelaars er ook in om je uit te dagen om al deze aspecten te beheersen.
Veel afwisseling
Wanneer je Zeit² de eerste keer opstart is er maar één spelmodus beschikbaar. Arcade mode doet dienst als de verhaalmodus en bestaat uit zestien levels met een aantal bonuslevels die behoorlijk pittig zijn. Elke twee levels word je ook geconfronteerd met een bossfight die je opgedane skills op de proef stelt en die je ook nieuwe moves en technieken oplevert wanneer je de baas verslaat. Arcade mode begint vrij eenvoudig en de voornaamste knop die je in het begin zal gebruiken is de Fast Forward-knop, maar na enkele levels worden de vijanden talrijker en moeilijker en zal je toch je betere shooter-skills moeten aanspreken om de game uit te spelen. Wave mode wordt beschikbaar vanaf je één level in Arcade mode hebt doorgespeeld, Time Limit mode speel je vrij door één wave in Wave mode te trotseren, enzovoort. Uiteindelijk zal je beschikken over zeven spelmodi met allemaal vertrouwde namen, maar toch met een eigen karakter: naast Arcade mode vind je in het menu Wave, Time Limit, Survival, Tactics, Score Attack en Challenge mode.
In Wave mode speel je zolang door totdat er één vijand erin slaagt om de linkerkant van het scherm te bereiken. In Survival mode worden je vijanden elke minuut krachtiger zodat het overleven in deze spelmodus gaandeweg moeilijker wordt. Time Limit mode combineert het concept van Survival mode met score-multipliers die je toelaten om steeds hogere scores neer te zetten, tenminste áls je het lang genoeg uithoudt. Door de kleine twists in elk van de spelmodi blijf je nieuwe kanten van de game ontdekken, zodat je verrassend veel tijd kan doorbrengen met deze shooter zonder dat het saai wordt.
Ondanks zijn indie-achtergrond, ziet Zeit² er mooi afgewerkt uit. De achtergronden zijn eerder sober, maar wel mooi geanimeerd. De vijanden variëren van heel kleine stippen tot monsters die een stuk groter zijn dan jouw ruimteschip. Het gebruikte kleurpalet is aangenaam om naar te kijken en dat geldt ook voor de menu’s. Het is wel duidelijk dat men minder inspanningen heeft geleverd op auditief vlak, met eenvoudige deuntjes die weinig bijblijven maar anderzijds ook niet storend zijn.
Zeit² is verkrijgbaar op de Xbox Live Marketplace voor 800 Microsoft Punten en op pc (o.a. via Steam) voor een tiental euro.
- Tijdsmanipulatie is leuke gimmick in het genre
- Heel veel spelmodi
- Tactisch veeleisend
- Soms te weinig actie
- Matige audio