Tomb Raider: Definitive Edition
Sterk staaltje Croftsmanship in Tomb Raider
Gespeeld op Xbox 360
► Klik hier om meteen naar de bespreking van de Definitive Edition te gaan ◄
De Tomb Raider-serie is al sinds 1996 vrij bekend onder gamers. Een wulpse archeologe, Lara Croft, die mysterieuze tombes onderzoekt is dan ook iets wat al meermaals tot de verbeelding van menig gamer sprak. Toch dook de serie enkele jaren geleden wat meer naar de achtergrond en daarom besloot Square-Enix de franchise van een reboot te voorzien. Een vernieuwde Lara Croft en opzet van het spel zouden Tomb Raider terug op de kaart moeten zetten.
Een reboot betekent ook een nieuwe start voor Lara Croft. In deze game is zij geen bekende archeologe die de ene na de andere schat ontdekt, maar een assistent die heel wat metgezellen op expeditie vervoegt. Het gezelschap is op zoek naar een oude beschaving, die van de Yamatai. De koningin van deze beschaving, Himiko, beschikte over bovennatuurlijke krachten en dat is natuurlijk heel interessant voor de gemiddelde archeoloog of schattenjager. Men beweerde steeds dat deze beschaving niet meer dan een mythe was, maar Lara heeft een lichtgrijs vermoeden over de locatie van de Yamatai.
Helaas voor ons gezelschap zou deze locatie zich in de Dragon’s Triangle (een fictieve tegenhanger van de Bermudadriehoek) bevinden. Hun schip komt dan ook meteen in de problemen wanneer men deze driehoek betreedt en Lara weet de dood op het nippertje te ontlopen. Helaas verliest zij in het water het bewustzijn, spoelt ze aan op een onbekend eiland en wordt ze gevonden door mensen met minder goede bedoelingen. Je kan het al raden: overleven staat centraal in deze Tomb Raider. Vervolgens neemt de speler de controle in handen en wordt op een heel cinematische manier de toon voor het verhaal gezet. Door middel van heel wat Quick Time Events probeer jij Lara in de eerste minuten in veiligheid te brengen. Het hoeveelheid QTE’s kan sommige mensen allicht wat afschrikken, maar gelukkig komen ze minder vaak voor naarmate het verhaal vordert. De meeste van deze QTE’s zijn trouwens zeer geslaagd, al vonden we sommige van deze QTE’s net iets te snel en onvergeeflijk overkomen. Hoe dan ook weet het merendeel van de Quick Time Events zijn werk goed te doen en ze zullen zeker bijdragen tot meer interactie tijdens de vrij cinematische scènes.
In tegenstelling tot de vorige Tomb Raider-games kent deze reboot dus een heel cinematische opzet. Een heel aantal gamers huiverden bij deze gedachte, maar we kunnen jullie geruststellen met het feit dat Tomb Raider heel sterk gebracht wordt. Er zijn heel wat actievolle en knallende scènes en passages in deze game. We zijn er zeker van dat zelfs Michael Bay vrij jaloers is indien hij de actievolle gedeeltes van Tomb Raider eens zou bekijken. De actie wordt gelukkig steevast afgewisseld met wat meer exploratie of wat platformen. Zo nu en dan kom je ook een puzzel tegen die je grijze hersenmassa even aan het werk zal zetten.
Aangezien het mysterieuze eiland waarop Lara terechtgekomen is vol zit met heel wat andere gestrande personen, wil dit zeggen dat zij zich regelmatig ook zal moeten weren tegen deze mensen. Onze heldin begint dan ook met een simpele boog, een wapen dat sowieso de beste vriend voor menig stealth-liefhebber zal worden. Wat verder in het verhaal zal je ook wat geweren ontdekken en het spel geeft je meestal de keuze om gevechten heel tactisch aan te pakken of om doodgewoon jezelf in de actie te knallen. Vijanden zijn dan ook allesbehalve dom in dit spel. Met behulp van explosieven zullen zij je steeds uit een beschermde positie proberen te jagen. Hierdoor wordt de speler gedwongen om op zoek te gaan naar een andere schuilplek, maar dit zorgt natuurlijk wel voor heel wat kwetsbare momenten. Gelukkig bevat Tomb Raider een heel ingenieus cover-systeem waardoor Lara automatisch zal coveren wanneer zij een krat of muurtje nadert. Het wisselen van schuilplek wordt hierdoor een heel vlotte en aangename bedoening.
Wat de vijand kan, kan Lara Croft natuurlijk ook. Door slim gebruik te maken van je wapenarsenaal kan je zoals eerder gezegd vijanden stilletjes één voor één uitschakelen. Daarnaast bevat de omgeving regelmatig heel wat voorwerpen of mogelijkheden om de vijand letterlijk onderuit te halen of overhoop te blazen. De combat van het spel is zeer sterk uitgewerkt om de speler zo weinig mogelijk frustraties te bezorgen en eventueel te belonen voor zijn of haar aanpak.
Je basiswapen kan je trouwens heel gemakkelijk van upgrades voorzien in Tomb Raider. Tijdens het verkennen van het eiland zul je heel wat materialen van planten, dieren, kratten en lijken kunnen verzamelen. Dit materiaal zal samen één gemeenschappelijke salvage currency voorstellen. Bij een bepaald aantal salvage kun je bijvoorbeeld de vuurkracht of nauwkeurigheid van een bepaald wapen verbeteren. Een heel simpel systeem dus, dat tevens enorm overzichtelijk blijft.
Naast de salvages kan je Lara Croft doorheen het spel ook sterker of slimmer maken in ruil voor skillpoints. Het vervolledigen van missies, het doden van vijanden en het ontdekken van bepaalde zaken zullen je allemaal wat ervaringspunten opleveren. Eenmaal genoeg ervaringspunten verdiend, zal de speler een skillpoint als beloning krijgen. Deze skillpoints kunnen besteed worden aan skills uit drie categorieën: Survivor, Hunter en Brawler. In de eerste categorie kunnen we vooral skills terugvinden die Lara haar instincten verbeteren, zodat ze bijvoorbeeld betere loot krijgt. De Hunter-categorie focust dan weer op speciale aanvallen met je wapens, terwijl Brawler heel wat krachtige melee-vaardigheden zal aanleren. Voor ieder is er dus wat wils, al zal je het merendeel van deze skills tegen het einde van het verhaal sowieso vrijgespeeld hebben.
Burned-_-Ice
Kben blij dat het, afgezien van de mp, zo'n goed spel geworden is.
Monkey.D.Luffy
Zucht, waarom nog tot morgen wachten:( can't wait to get my hands on the game:)
On topic: ik had wat schrik dat deze game de oorspronkelijke reeks geen eer zou aandoen maar het zet een realistische en overtuigend verhaal neer met een geloofwaardiger personage. Iets waar Angelina Jolie van zou blozen... Niet die typische powerchick met "grote kwaliteiten", maar een fragiele jonge dame die zich door omstandigheden tot harde tante moet omvormen. Alleen inderdaad soms heel pijnlijke tot genadeloos afstraffende QTE waar je een scherpe geest bij moet houden, toch diegene die ik tijdens Crystal Dynamics hun development diaries kon zien.
Verder had ik als eerste indruk nadat Uncharted een mannelijke en meer actievollere treasure hunter game neerzette, nu Tomb Raider ook dit zou proberen te overtreffen. Maar het bewaart zijn eigenheid wat een opluchting lijkt te zijn:)
Visueel had ik niet minder verwacht, ik veronderstel dat SE wel wat middelen zal gegeven hebben aan de ontwikkelaar Crystal Dynamics.
Als je niet beter wist, dan kon dit als een film doorgaan:)
Ben benieuwd of ze een reboot maken van Legacy Of Kain en of deze dezelfde kwaliteit zal brengen:)
Ik veronderstel alleen dat de multiplayer snel zal uitgestorven zijn omwille van de singleplayer die genoeg voldoening zou geven en velen het spel dan opzij leggen.
Reactie aangepast door Monkey.D.Luffy om 2013-03-04 om 07:15
Meuk Monkey.D.Luffy
Ja, dat allemaal, en ze heeft lekkere tetten natuurlijk.
skywarior
Dit soort games zijn er voornamelijk voor de SP. Dus ben blij dat die dan ook goed eruit komt. Vindt het ook nice dat naast die 10 uur er dan nog zat te exploren is of iedere geval een hoeveelheid. Dat voegt toch weer wat toe aan de game.
Mooi cijfer!
bertenburny
http://www.youtube.com/watch?v=xCe8-1dbXZc
Ge0force
Ik was aanvankelijk nogal teleurgesteld toen de nieuwe Tomb Raider op E3 werd voorgesteld: focus op actie in plaats van op puzzels, quicktime-events, coversysteem, multiplayer, spectaculaire boss battles... Ik heb absoluut niks tegen vernieuwing, maar het lijkt wel of alles tegenwoordig moet hervormd worden richting dit soort mainstream eenheidsworst die ik de laatste tijd zo kotsbeu gespeeld ben. Na het lezen van deze review heb ik de game toch op mijn lijstje met budgetbak games gezet, want het resultaat is precies toch meer dan degelijk. Maar ik blijf het zonde vinden dat de bekende franchises één voor één hun roots de rug toekeren, en de features die de game vroeger zo uniek maakten geschrapt worden om het casual publiek aan te spreken.
Phazon Ge0force
Het speelt na het verhaal helemaal anders, dan kunt ge echt op uw gemakje wat exploren. (daarom dat het wat jammer is dat er niet wat meer optionele tombes waren). Het deed me vaak denken aan Metroid Prime, waar ge met uw sterkere wapens (power ups) nieuwe stukjes of zaken kon vinden in de vorige gebieden.
Het coversysteem mogen ze trouwens gerust mainstream maken in andere games imo, want het speelt echt enorm vlot ^^
Ge0force Phazon
Ik vind het nog meer jammer dat ze die tombes niet gewoon in het verhaal gestoken hebben, desnoods met de mogelijkheid om ze te skippen. De manier waarop de puzzels in de levels geïntegreerd waren maakte Tomb Raider juist zo speciaal.
En persoonlijk heb ik het niet zo voor automatische coversystemen. In de meeste games met zo'n systeem wordt de spelwereld volgepropt met onnatuurlijk geplaatste objecten en muurtjes, terwijl ik het net leuk vind om zelf dekking te zoeken door slim gebruik te maken van de omgeving. In combinatie met health-regen haalt dit ook een groot deel van de spanning uit het spel, waardoor je veel slordiger gaat spelen.
Gemini Ge0force
En als er niks werd omgevormd was het OOK niet goed.
Vergeet niet dat de roots van vele franchises gedicteerd werden door de limieten van de systemen op dewelke ze draaiden. Gameplay werd vaak bepaald doordat het technisch niet mogelijk was om er meer en/of beter in te stoppen. Wat mij betreft zouden ze bvb een resident evil mogen bijhouden die nog even lomp stuurt als de eerste delen. Ik wil daarentegen wel dat ze de sfeer van het spel behouden.
Ik ben voor de rest wel akkoord met je punt over strategisch geplaatste muurtjes. Dat soort dekking kan je wel rechtvaardigen in bvb een oorlogsomgeving, maar niet in spellen die zich in een alledaagse omgeving afspelen.
YoniVL Ge0force
phazon zal wel bevestigen dat het coversysteem in dit spel gewoon heel goed is gemaakt en dat de vijanden slim genoeg zijn om je uit je tent te lokken. Daarnaast zie ik weinig verschil tussen een automatisch coversysteem en een systeem waarbij je gewoon op een knopje moet drukken. Het 1e is voor mij dan zelfs natuurlijker eigenlijk. Veel meer heeft te maken met hoe ze het verwerken in de omgeving.
Ge0force YoniVL
@Gemini: zoals ik al zei, ik heb niks tegen vernieuwing dus ik vind het goed dat de franchise geëvolueerd is. Maar ik heb het gevoel dat alle franchises die oorspronkelijk sterk verschillend waren, nu allemaal evolueren naar hetzelfde gameplay concept. Ook vind ik het jammer dat elke vorm van denkwerk er uit wordt gesloopt. Het oplossen van de omgevingspuzzels in de vroegere TR games gaf me juist enorm veel voldoening.
@Yoni: dat is exact wat ik bedoel, en ik ben het volledig eens met je post.
Phazon YoniVL
Uhu, ik vind een coversysteem met knopjes vaak heel frustrerend omdat ge soms dubbel op het knopje duwt en dus terug uit cover zijt. Daarnaast wil het soms ook eens niet pakken en dat is ook best vervelend.
Met dit systeem zal Lara achter elk mogelijk schuilobject coveren, wat dus veel vlotter gaan dan een knopje induwen. Misschien dat @Ge0force het eigenlijk over een 'crouch'knop heeft, maar ik zie daar niet echt het nut van in, want de vijand weet u toch altijd te raken/vinden met hun explosieven :p
Jokke84 Ge0force
@Ge0force dus als ik het goed begrijp heb je tomb raider tot nu nog niet gespeeld? Want ik was ook zeer scpetisch tegenover deze reboot maar was toch zeer aangenaam verrast, het is echt naar mijn menig het meest ondergewaardeerde spel van 2013. Als je niet wil wachten op de budgetbak mag je mijn ps3 versie kopen voor 20€ en koop ik wel de ps4 versie ;-)
Reactie aangepast door Jokke84 om 2014-02-06 om 03:09
Enzime Jokke84
Het nieuw kopen is goedkoper dan 20 euro lol (en je reageerde op een bericht van bijna een jaar oud) :p
Jokke84 Enzime
Ah oei, had ik niet door omdat dit topic terug vanboven stond door de extra bespreking vd definitive edition :-) deuh, maar een jaar geleden had 20€ wel een goede deal geweest he ;-)
Ge0force Jokke84
Ik heb de nieuwe Tomb Raider vorig jaar al uitgespeeld hoor. Maar ik vond het absoluut geen topper, omdat alles wat Tomb Raider vroeger zo goed maakte volledig geschrapt is: geen knappe omgevingspuzzels meer, lineaire levels in plaats van exploratie, slap verhaal, nauwelijks uitdaging, collectables waarvan de locatie letterlijk op je map staat aangegeven en die je zelfs van op kilometers afstand kan laten oplichten enz... Dan vind ik Uncharted duizend keer meer geslaagd als reboot van het genre, in vergelijking daarmee is Tomb Raider imo maar een slappe casual actiegame.
Enzime
Positiever dan verwacht. Preload staat klaar, nog 7 uurtjes wachten :(
bjaar
oh my shit- momenten. Refereer je dan naar die revelaties op de pot? Wel zeer plastisch.
Dae Jim
Ik vind persoonlijk de online multiplayer helemaal niet slecht.
Het is even wachten en na een paar uur is het echt wel leuk.
Phazon Dae Jim
Awel jah, het is ook helemaal niet slecht (want anders zou ik punten afgetrokken hebben), maar echt speciaal vond ik het ook niet. :)
Dae Jim Phazon
Nee je hebt totaal gelijk. Het is niet slecht maar ook niet uitzonderlijk goed.
Ik vind wel de bepaalde level effecten (zandstorm bijvoorbeeld) erg goed en de verschillende vallen brengen wel eens iets nieuws. Maar voor de rest is vooral de hit detection die het een beetje verpesten.
Phazon Dae Jim
Wat vind/vond je trouwens van de SP? Ik kan me voorstellen dat je na een half uur eventjes dacht van 'amai, dit is wel heel erg cinematisch', maar na een paar uren wordt de game wel wat anders vond ik.
Dae Jim Phazon
Vanaf het begin vond ik het erg goed. Dat het cinematisch was vond ik juist goed omdat het zo je gemakkelijk aangrijpt. (Heavy Rain-achtig) Tot men spijt is het daarna een beetje verminderd en iets ' te ' open wereld geworden. (het is geen open wereld maar je snapt me wel) De gameplay mogelijkheden zijn gaande weg wel origineler geworden (touw, etc...) wat wel de nodige variatie brengt. Ik heb het nog niet uit maar dat zal deze week wel gebeuren. :D
Silverfox
Heb het spel nu uitgespeeld tot 89% ... Moet enkel nog wat extra's zien te vinden zoals gps caches, mijnen in het water en het strand enzo... Ik vind het spel qua graphics heel erg goed, ook het verhaal zit goed... Ik vind natuurlijk wel dat ze de zogenaamde puzzels die je dan moet zien op te lossen veel minder moeilijk hebben gemaakt dan in vorige versies... Voor de meeste puzzels heb ik zelfs niet eens de extra functie nodig waarin een deel van de oplossing begint op te lichten... De multiplayer vind ik dan weer niet zo goed... En ja misschien inderdaad na enkele tijd spelen valt het misschien mee... Maar geef mij toch maar de verhaallijn :) no offence though :)...
Lorenzo.Verlez
Het is echt een leuk spel!. Zeker de moeite waard om het te kopen. Persoonlijk vind ik het verhaal nog redelijk lang.
Megafire777
Mijn pa heeft de definitieve gekocht. Binnenkort maar eens vergelijken
RvG_NL
Ik heb hem voor 29 euro bij mm besteld (ps4 versie). :)
Alleen nog ff wachten tot ie binnen is :(