Tomb Raider: Definitive Edition

Door Phazon, 05-02-2014 14:36

Sterk staaltje Croftsmanship in Tomb Raider

Gespeeld op Xbox 360

Klik hier om meteen naar de bespreking van de Definitive Edition te gaan

De Tomb Raider-serie is al sinds 1996 vrij bekend onder gamers. Een wulpse archeologe, Lara Croft, die mysterieuze tombes onderzoekt is dan ook iets wat al meermaals tot de verbeelding van menig gamer sprak. Toch dook de serie enkele jaren geleden wat meer naar de achtergrond en daarom besloot Square-Enix de franchise van een reboot te voorzien. Een vernieuwde Lara Croft en opzet van het spel zouden Tomb Raider terug op de kaart moeten zetten.

Een reboot betekent ook een nieuwe start voor Lara Croft. In deze game is zij geen bekende archeologe die de ene na de andere schat ontdekt, maar een assistent die heel wat metgezellen op expeditie vervoegt. Het gezelschap is op zoek naar een oude beschaving, die van de Yamatai. De koningin van deze beschaving, Himiko, beschikte over bovennatuurlijke krachten en dat is natuurlijk heel interessant voor de gemiddelde archeoloog of schattenjager. Men beweerde steeds dat deze beschaving niet meer dan een mythe was, maar Lara heeft een lichtgrijs vermoeden over de locatie van de Yamatai.

Helaas voor ons gezelschap zou deze locatie zich in de Dragon’s Triangle (een fictieve tegenhanger van de Bermudadriehoek) bevinden. Hun schip komt dan ook meteen in de problemen wanneer men deze driehoek betreedt en Lara weet de dood op het nippertje te ontlopen. Helaas verliest zij in het water het bewustzijn, spoelt ze aan op een onbekend eiland en wordt ze gevonden door mensen met minder goede bedoelingen. Je kan het al raden: overleven staat centraal in deze Tomb Raider. Vervolgens neemt de speler de controle in handen en wordt op een heel cinematische manier de toon voor het verhaal gezet. Door middel van heel wat Quick Time Events probeer jij Lara in de eerste minuten in veiligheid te brengen. Het hoeveelheid QTE’s kan sommige mensen allicht wat afschrikken, maar gelukkig komen ze minder vaak voor naarmate het verhaal vordert. De meeste van deze QTE’s zijn trouwens zeer geslaagd, al vonden we sommige van deze QTE’s net iets te snel en onvergeeflijk overkomen. Hoe dan ook weet het merendeel van de Quick Time Events zijn werk goed te doen en ze zullen zeker bijdragen tot meer interactie tijdens de vrij cinematische scènes.

In tegenstelling tot de vorige Tomb Raider-games kent deze reboot dus een heel cinematische opzet. Een heel aantal gamers huiverden bij deze gedachte, maar we kunnen jullie geruststellen met het feit dat Tomb Raider heel sterk gebracht wordt. Er zijn heel wat actievolle en knallende scènes en passages in deze game. We zijn er zeker van dat zelfs Michael Bay vrij jaloers is indien hij de actievolle gedeeltes van Tomb Raider eens zou bekijken. De actie wordt gelukkig steevast afgewisseld met wat meer exploratie of wat platformen. Zo nu en dan kom je ook een puzzel tegen die je grijze hersenmassa even aan het werk zal zetten.

Tomb Raider screenshot Tomb Raider screenshot

Aangezien het mysterieuze eiland waarop Lara terechtgekomen is vol zit met heel wat andere gestrande personen, wil dit zeggen dat zij zich regelmatig ook zal moeten weren tegen deze mensen. Onze heldin begint dan ook met een simpele boog, een wapen dat sowieso de beste vriend voor menig stealth-liefhebber zal worden. Wat verder in het verhaal zal je ook wat geweren ontdekken en het spel geeft je meestal de keuze om gevechten heel tactisch aan te pakken of om doodgewoon jezelf in de actie te knallen. Vijanden zijn dan ook allesbehalve dom in dit spel. Met behulp van explosieven zullen zij je steeds uit een beschermde positie proberen te jagen. Hierdoor wordt de speler gedwongen om op zoek te gaan naar een andere schuilplek, maar dit zorgt natuurlijk wel voor heel wat kwetsbare momenten. Gelukkig bevat Tomb Raider een heel ingenieus cover-systeem waardoor Lara automatisch zal coveren wanneer zij een krat of muurtje nadert. Het wisselen van schuilplek wordt hierdoor een heel vlotte en aangename bedoening.

Wat de vijand kan, kan Lara Croft natuurlijk ook. Door slim gebruik te maken van je wapenarsenaal kan je zoals eerder gezegd vijanden stilletjes één voor één uitschakelen. Daarnaast bevat de omgeving regelmatig heel wat voorwerpen of mogelijkheden om de vijand letterlijk onderuit te halen of overhoop te blazen. De combat van het spel is zeer sterk uitgewerkt om de speler zo weinig mogelijk frustraties te bezorgen en eventueel te belonen voor zijn of haar aanpak.

Je basiswapen kan je trouwens heel gemakkelijk van upgrades voorzien in Tomb Raider. Tijdens het verkennen van het eiland zul je heel wat materialen van planten, dieren, kratten en lijken kunnen verzamelen. Dit materiaal zal samen één gemeenschappelijke salvage currency voorstellen. Bij een bepaald aantal salvage kun je bijvoorbeeld de vuurkracht of nauwkeurigheid van een bepaald wapen verbeteren. Een heel simpel systeem dus, dat tevens enorm overzichtelijk blijft.

Naast de salvages kan je Lara Croft doorheen het spel ook sterker of slimmer maken in ruil voor skillpoints. Het vervolledigen van missies, het doden van vijanden en het ontdekken van bepaalde zaken zullen je allemaal wat ervaringspunten opleveren. Eenmaal genoeg ervaringspunten verdiend, zal de speler een skillpoint als beloning krijgen. Deze skillpoints kunnen besteed worden aan skills uit drie categorieën: Survivor, Hunter en Brawler. In de eerste categorie kunnen we vooral skills terugvinden die Lara haar instincten verbeteren, zodat ze bijvoorbeeld betere loot krijgt. De Hunter-categorie focust dan weer op speciale aanvallen met je wapens, terwijl Brawler heel wat krachtige melee-vaardigheden zal aanleren. Voor ieder is er dus wat wils, al zal je het merendeel van deze skills tegen het einde van het verhaal sowieso vrijgespeeld hebben.