Zombie Driver HD

Door rafbanaan, 29-10-2012 00:00

Het onderwerp 'zombies' is de laatste jaren een populaire trend. We zien ze overal en we zijn dan ook gewoon om ze te voorzien van de nodige munitie in het hoofd, maar er is nog een andere manier om met dat ondode gespuis af te rekenen. Wat als je in een gele wagen kan stappen met bovenop een bordje 'Taxi'? Inderdaad, in Zombie Driver HD kruip je achter het stuur van een taxiwagen. De oorspronkelijke titel werd wat opgepoetst en kreeg de nodige extra opdrachten, maar de vraag is natuurlijk of die extra opdrachten kunnen zorgen voor extra plezier.

In Zombie Driver HD begint het allemaal met een chemische ramp, waardoor chemisch afval in de lucht wordt geblazen. Al snel beginnen de eerste mensen zich om te vormen tot de hersenloze menseneters. Het leger wordt ingezet om de overblijvende overlevers te redden van de dood. Omdat je natuurlijk niet bij de pakken kan blijven zitten, help je het leger met uitvoeren van bepaalde opdrachten. De opdrachten zijn wat je doorgaans verwacht bij dergelijke spelletjes. Zo zal je overlevenden gaan redden uit hun benarde situatie, nesten van zombies gaan vernietigen of bepaalde eindbazen gaan opblazen. Je zal snel merken dat het na een tijdje eentonig uitvalt. De zoveelste overlevende gaan redden of de zoveelste eindbaas vernietigen, wordt na een tijd afgezaagd en begint te vervelen. Meer variatie tussen de opdrachten mocht dus zeker.

Zombie Driver HD screenshot

Tijdens de verschillende opdrachten krijg je af en toe de mogelijkheid om secundaire opdrachten te vervullen. Meestal bestaan deze eruit om een bepaalde persoon te verdedigen tot hun wagen is gerepareerd.  De beloning bestaat uit nieuwe wagens die je kan gebruiken om zombies omver te maaien. Om jezelf te verdedigen kan je je eigen tot op de tand bewapen met de nodige wapens. Een machinegeweer, raketten, vlammenwerper en een rail gun staan tot je beschikking. Munitie kan je tijdens je moordtocht terugvinden langs de weg om zo op te pikken.

Indien je in een benarde situatie terecht komt, kan je beroep doen op de nitro boost van je wagen. Doorheen je tocht word je beloond bij bepaalde combinaties van moorden. De beloning is een bedrag dat wordt vermenigvuld met de aard van combinatie en de hoeveelheid zombies die zijn betrokken. Je verdient ook een centje bij het voltooien van de opdrachten. De zuurverdiende centjes kan je gebruiken om nieuwe onderdelen te kopen voor je wagen, waaronder een betere bepantsering of de mogelijkheid om meer munitie te kunnen meenemen voor een bepaald wapen.

Zombie Driver HD screenshot

Naast de campagne krijgen we ook nog Bloodrace en Slaughter. In Slaughter moet je het zolang mogelijk uithouden tegen verschillende golven van zombies. Hoe langer je het uithoudt, hoe beter je score en beloning. Je kan ook aan de slag met Bloodrace en hier vinden we meer plezier in. Hier neem je deel aan een knotsgekke race die bestaat uit drie vormen, namelijk Race, Eliminator en Endurance. In Race moet je als eerste over de finishlijn rijden, terwijl je gedurende de race elkaar kan bestoken met de wapens. In Eliminator moet je een bepaald aantal tegenstanders weten te vernietigen binnen een bepaalde tijd.

Als laatste krijgen we nog Endurance waar je wagen vol wordt gehangen met explosieven. De opdracht is om het zo lang mogelijk uit te houden en de finish te halen. Je zal steeds zo snel mogelijk de volgende checkpoint moeten halen om zo enkele seconden te kunnen bijtellen. Indien je wagen ontploft, is het game over.

Zombie Driver HD screenshot

Een element waar we ons bij Zombie Driver HD aan stoorden, waren de laadtijden in het algemeen. Vele opdrachten duren maximum een vijf à tien minuten en als je dan telkens een laadtijd krijgt van een volle minuut dan zal je je eens gaan ergeren. Wat we ook raar vinden, is dat de titel in het geheel niet beschikt over een multiplayer. Dat je de campagne niet kan spelen met meerdere spelers begrijpen we, maar in de andere twee modes kan je perfect met meerdere spelers aan de slag. Het is dan ook spijtig dat de ontwikkelaar de functie niet in haar game stak.

Grafisch ziet de Zombie Driver HD er goed uit. We nemen natuurlijk in rekening dat het een Arcade-game is en  verwachten niet echt de allerbeste grafische voorstelling. Dat het er goed uitziet, ligt misschien ook aan het feit dat je alles van bovenaf bekijkt. Over het geluid valt er weinig te vertellen. Het is niet echt slecht, maar ook niet spectaculair.

In Zombie Driver HD worden we voorzien van een reeks extra opdrachten die eigenlijk bestaan uit steeds weer dezelfde zaken. Het wordt dan ook snel eentonig, maar enige plezier vind je dan toch nog terug in de Bloodrace- en Slaughter-mode. Wil je deze game een kans geven, dan raden we wel aan om even te wachten op een uitverkoop of speciale aanbieding.

• Zombies
  • Rammen
64/100