Marvel Pinball (PSN, XBLA) + DLC

Door Goofus, 29-06-2011 00:36

Hoewel beide platformen geen kans voorbij laten gaan om aan te tonen dat ze uniek zijn en de andere overklassen, zien we toch met de regelmaat van klok games verschijnen die tegelijkertijd op Xbox Live Arcade en PlayStation Network uitkomen. Vaak zijn er dan zelfs weinig of geen verschillen tussen beide twee versies, maar dat ligt in het geval van Marvel Pinball van het ondertussen gerenommeerde Zen Studios wel anders: door de release van het spel als uitbreiding van Pinball FX 2 op XBLA enerzijds en het verschijnen als stand-alone game op PSN anderzijds waren er absoluut twee reviews nodig. Tenminste, dat maakten de notoire pinball-addicts Ge0force en Goofus samen wijs aan Papfles – die in zijn onwetendheid niets anders kon doen dan toegeven aan zoveel druk. Of beide heren zich hun inspanningen om Marvel Pinball op de pijnbank te leggen ondertussen al beklagen of juist niet, dat kom je te weten in deze geflipte duo-review.

Meer toegankelijke tafels

Marvel Pinball maakt gebruik van de verbeterde physics die onlangs geïntroduceerd zijn in Pinball FX 2. Bezitters van deze game zullen de nieuwe tafels dus gauw onder de knie hebben, maar voor PS3-gamers die Zen Pinball gewoon zijn is het toch even wennen omdat de speelsnelheid gevoelig verhoogd is. Een slimme plaatsing van de ramps en dropholes houden er echter voldoende vaart in, wat het spel toegankelijker maakt voor een breder publiek. Dat Zen Studios gekozen heeft voor een eerder arcade-achtige aanpak, blijkt ook uit het design van de tafels. Terwijl er in Zen Pinball hoofdzakelijk gebruik werd gemaakt van realistische elementen, wordt er in Marvel Pinball volop ingezet op spektakel. Regelmatig word je getrakteerd op knappe grafische effecten, en gedetailleerde 3D-modellen vliegen letterlijk over je scherm. Hoewel dit laatste de zichtbaarheid wel eens durft te beperken, wordt er geen enkel moment overdreven waardoor het gevoel van een pinball-simulatie behouden blijft. De knappe graphics met haarscherpe textures en de prima soundtrack doen natuurlijk ook hun duit in het zakje.

Ook de multiplayer-spelmodi staan garant voor hectische gameplay. Online kan je met maximaal vier spelers tegelijk spelen, met als doel de hoogste score te halen binnen een bepaalde tijdslimiet of om het snelst een vooropgestelde score te bereiken. Daarbij is het mogelijk om het verspelen van een bal af te straffen door een percentage van de behaalde punten af te trekken, vanaf vijf procent tot het helemaal op nul zetten van de score. Hoever je tegenstanders al geraakt zijn, wordt weergegeven met gekleurde voortgangsbalkjes zodat je in één oogopslag weet hoe je ervoor staat. Lokaal kan je aan de slag met twee spelers in een split-screen spelmodus, of met maximaal vier spelers waarbij je de controller doorgeeft. Er zijn online leaderboards en uitgebreide statistieken die je eigen prestaties vergelijken met die van je vrienden. Ook de concepten van Superscore en Wizard Score op XBLA (Hero Score en Team Force op PSN) blijven behouden. Wat die precies inhouden kan je nalezen in onze Pinball FX 2-review.

Iron Man is het kneusje...

Wat de tafels zelf betreft is de Iron Man tafel de minst spectaculaire van de vier en meteen ook de moeilijkste. Door de bal over de verschillende ramps te spelen verhoog je de beveiliging van de Stark Tower, en bovenaan moet je drie targets wegschieten alvorens je met een goed gemikt schot een missie kan starten. Daarbij trekt Tony zijn pantser aan om zich te beschermen tegen Whiplash en Mandarin, die hem aanvallen met bekende middelen zoals de Flame Blast en de Vortex Beam. Door hen te verslaan kan je een speciale modus activeren waarin je massa’s bonuspunten kan verdienen, maar al bij al wordt het nooit echt boeiend. Bovendien worden dezelfde geluidsfragmenten teveel herhaald, waardoor ze na een tijdje op je zenuwen gaan werken.

Wanneer we kijken naar de Spider-Man-tafel, dan zien we dat de designers hun huiswerk bijzonder goed gemaakt hebben en dat Marvel van naderbij betrokken moet zijn geweest bij de ontwikkeling van de virtuele kasten. Spider-Man neemt het op tegen een aantal van zijn aartsvijanden, namelijk Mysterio, Doctor Octopus en Green Goblin. Bovendien speelt elk van de mogelijke gevechten die je kan ontketenen op de tafel zich af in een setting en sfeer die quasi perfect aansluit bij elk van de slechteriken. Als je bijvoorbeeld Mysterio aanvalt, dan begint hij rond de tafel te teleporteren en Spider-Man uit te dagen om hem te vinden. Doctor Octopus ligt dan weer op vinkenslag bovenaan de tafel en kan zich met zijn grijparmen dreigend naar de voorkant van de tafel verplaatsen en zelfs de bal grijpen en vervolgens wegkatapulteren. Tussendoor vliegt Green Goblin ook nog eens over de tafel heel en laat zijn typische pompoenbommetjes vallen die zich even gedragen als een tweede bal, maar na verloop van tijd ontploffen. De omgevingsgeluiden- en dialogen zijn ook met veel liefde en zorg voor de comic gekozen. Je hoort tussen de constante bedreigingen van de drie slechteriken door ook verwijten van de eigenaar van de krant waarvoor Peter Parker werkt. Als je goed oplet, zie je zelfs dat Spider-Man zo attent is om Mary Jane te verwittigen dat hij iets later zal zijn voor het eten omdat hij even bezig is met iets anders.