Kinect Sports
Nadat we vorige maand Motion Sports op de rooster hebben gelegd, is het niet meer dan normaal dat deze 'eer' nu Kinect Sports te beurt valt. Gezien Rare één van de weinige first party studio's is die Microsoft bezit, zouden ze ondertussen aan de Kinect-technologie moeten gewend zijn. Wordt dit spel een Kinect-maker of eerder een kraker? We komen het samen te weten tijdens deze review.
Bij het opstarten van Kinect Sports merken we meteen dat de ontwikkelaar ervan zijn uiterste best heeft gedaan om het spel toegankelijk te maken voor iedereen. De menu-interface werd zo simpel mogelijk gehouden en de cartooneske avatars die in dit spel de hoofdrol spelen, nodigen ons als het ware uit,om mee te komen 'spelen'. We krijgen hier keuze tussen zes verschillende sporten: voetbal, bowling, track & field, tafeltennis, volleybal en boksen.
Potje ballen
Alle bovengenoemde zijn voorzien van vier moeilijkheidsgraden, namelijk amateur, beginner, professional en champion. Bij het laagste niveau zal je weinig tot geen moeite hebben met je tegenstander, maar op het hoogste niveau zal je elke beweging tot in de puntjes moeten beheersen, of je komt er simpelweg niet aan te pas. In dit spel zal onze progressie zich vertalen naar een ervaringsmeter, maar deze heeft echter geen enkel nut, buiten het boosten van achievement scores.
Van alle sporten zal voetbal voor velen de interessantste keuze zijn, dus beginnen we hier mee. Bij deze mode nemen we deel in een wedstrijd die zo'n beetje on rails is. Bewegingsvrijheid zoals bij Fifa en PES moeten we hier dus niet verwachten. Je hebt hier twee keuzes: Aanvallen of verdedigen. Bij het aanvallen zal je, om aan het doel te geraken, passes moeten uitdelen. Zo zal je de keuze krijgen tussen drie verschillende richtingen en wanneer deze passes allemaal succesvol zijn aangekomen bij je spits, mag je lekker op het doel knallen. Goed mikken is hier de boodschap.
Wanneer de tegenstander aan de bal is, zullen we moeten verdedigen en gelukkig hoeven we hiervoor geen slidings uit te voeren in het midden van onze woonkamer. Je zal automatisch in de huid kruipen van de speler die het dichtst bij de tegenstander met de bal staat. Hier krijg je een korte tijdspanne om de pass die hij wil geven te blokkeren, door naar links of rechts te stappen. Wanneer de voorgaande bewegingen geen succes blijken, moeten we de keepershandschoenen aantrekken. Om een bal te stoppen moet je met de arm de juiste hoek kiezen. Bij dit laatste zal je ook merken dat er een bewuste 'lag' van één seconde zit tussen het moment dat de speler trapt en de keeper zijn hoek kiest.
Bewegen is de boodschap
Boksen is misschien wel de meest vermoeiende sport die we hier zullen terugvinden, want net zoals in het echt zal je moeten blokken en boksen uitdelen. Indien je niet zorgt dat je de slagen van je tegenstander blokkeert, zal je niet ver komen in dit gedeelte. Elke vuistslag die je maakt, zal naar het spel worden vertaald en de AI van de tegenstander is vrij goed, zo goed dat het bijna onmogelijk wordt om deze te verslaan op het champion niveau.
Bij het beach volley hadden we aanvankelijk twijfels, gezien deze sport het moeilijkste leek om om te zetten naar een controllervrije ervaring, maar deze bleken ongegrond bij te spelen. Je speelt hier een wedstrijdje '2 on 2' en je kan - naast je handen - ook hoofd en voeten gebruiken om de bal in de lucht te houden. Je kan zelfs met een goed getimede kopbal een 'smash' uitvoeren. Bij het smashen is trouwens een lichte vertraging merkbaar en op die manier wordt het uitvoeren ervan vergemakkelijkt.
Tafeltennis is van alle vertegenwoordigde sporten misschien wel de makkelijkste, want je bent er bijna onmiddellijk mee weg. Hier worden al je bewegingen vlotjes herkend, of je nu een forehand uitvoert of een backhand. Zelfs een slag achter de rug door wordt mooi naar het spel vertaald. Bij effectballetjes gaat het dan weer fout, want de helft van de pogingen die we ondernemen om dit te doen, worden simpelweg niet geregistreerd.
De boog kan niet altijd gespannen staan
Tussen al deze vermoeiende sporten door kunnen we ontspannen met een potje bowling, wat bij momenten nodig is. Om dit te spelen strek je de linker- of rechterarm horizontaal om een bal te kiezen, waarna je de bal in de richting van de kegels werpt. Hier wordt zelfs de kracht van je worp mooi weergegeven, wat het realisme kracht bijzet. Door met je arm lichtjes uit te wijken naar de tegenovergestelde richting van je worp, kan er effect op de bal worden gezet. Dit gedeelte zal ongetwijfeld enorm veel succes zal hebben bij bezoek van vrienden of familie.
Track & Field bevat op zijn beurt vijf disciplines: de 100 meter sprint, waarbij je met de benen een loopbeweging maakt en uiteraard ter plaatse blijft trappelen. Het is echter niet 100 percent realistisch, vermits de redactie anders kon strijden tegen Usain Bolt. Hordelopen heeft dezelfde mechanics als het sprinten, met de toevoeging van sprongen die je maakt wanneer het gebied voor de hordes groen oplicht. Bij het verspringen doen we dan weer hetzelfde en proberen we ter plaatse zo hoog mogelijk te springen. Ook discuswerpen is van de partij en hier zal je met het bovenlichaam een draaiende beweging moeten maken terwijl je de discus lost. Het laatste onderdeel uit deze collectie mini-games is het speerwerpen. Hier neem je ter plaatse weer een aanloop tot je een vak bereikt. Wanneer dit groen oplicht, mag je de speer zo ver mogelijk proberen te gooien.
Er komt geen eind aan de pret
Naast deze zes verschillende activiteiten, biedt Kinect Sports nog eens een groot aantal mini- games. Hieronder vinden we varianten op tafeltennis waar we met een pallet in ieder hand, zo veel mogelijk balletjes binnen een bepaalde tijd moeten raken of kunnen we met twee handen tegelijkertijd bowlen of met de voetbal zo veel mogelijk doelwitten te raken terwijl de keeper probeert van de ballen uit het doel te houden en ga zo maar door. Je kan hier ook alle gedeeltes van Track & Field apart terugvinden.
Nog een leuke extra is dat je de tutorial kan aan/ of uitschakelen in het menu en gezien de handelingen die we bij iedere sport moeten doen voor de hand liggen, is dit geen overbodige luxe. Alle games kunnen ook met meerdere spelers tegelijkertijd online of in groepsverband worden gespeeld. De graphics dragen ook hun steentje bij. De omgevingen en de personages ademen een tekenfilmsfeer uit die absoluut tot zijn recht komt. De muziek in het stadion is ook perfect gekozen. De sfeergeluiden en de deuntjes die er gespeeld worden doen je denken dat je echt in het stadion zit.
Wanneer je het spelletje online speelt, komt het pas echt tot zijn recht, want je zal al de bewegingen die je tegenstander maakt, vlotjes zien worden weergegeven door zijn avatar. De eerste keer wanneer je online speelt, zal je zonder twijfel meer bezig zijn met de bewegingen van de tegenstander dan het spel op zich, net omdat het zo precies is. De multiplayer in de woonkamer is iets minder comfortabel en dient enkel in de grotere woonkamers te worden gespeeld om ongelukken te vermijden.
- Sterke controls
- Hoge Moeilijkheidsgraad
- Degelijke multiplayer
- Soms te vermoeiend
- Subtielere bewegingen worden niet altijd geregistreerd