Dragon Age II
Dragon Age: Origins en zijn uitbreiding Dragon Age Origins - Awakenings waren voor Bioware een immens succes. Het is dan ook logisch dat de ontwikkelaar die volgens velen als geen ander RPG’s kan maken, heeft besloten om een opvolger te maken. Op het EA Winter Event in Londen kregen we de kans om al eens een korte demo te spelen. Zo konden we voor de eerste keer beoordelen of Bioware bezig is aan een waardige opvolger.
Het verhaal van Dragon Age II begint een stuk voor het einde van Dragon Age Origins. Gamers die deze game dus hebben gespeeld, zullen dus enkele referentiepunten ontdekken terwijl het verhaal van Dragon Age II zich op gang trekt. De gehele verhaallijn zal echter tot tien jaar verder in de toekomst gaan. Hoofdspeler in heel die historie is een zekere Hawke, een vluchteling die zich doorheen het spel meer en meer zal beginnen opwerpen als de grote held van de stad Kirkwall en omgeving.
Alles wordt aangebracht als een verhaal in een verhaal. Alles wat je meemaakt in het spel wordt eigenlijk verteld door iemand anders. Bioware wil op deze manier meer actie in het spel brengen. Verhalen die worden doorverteld, worden immers meestal wat aangedikt en zo zal ook de geschiedenis van Hawke en zijn avontuur wat meer allure te krijgen. Onderweg zal hij natuurlijk hulp krijgen van anderen, zoals van Isabela - een personage dat fans van het eerste deel van Dragon Age wel zullen herkennen. Doorheen het spel zal je verschillende types personages ter beschikking krijgen, zoals mages, rogues en warriors.
Snel, sneller, snelst
Dragon Age was een heel groot succes, maar kreeg ook wel een beetje kritiek te verduren. Die kritiek kwam vooral langs de kant van de consolegebruikers en het lijkt erop dat ze bij Bioware hebben geluisterd. Veel gamers vonden dat op de console het vechtsysteem niet echt goed aanvoelde en dat alles een beetje traag ging. Ook was het niet altijd even gemakkelijk in te schatten wat je aanvallen teweeg brachten. Om deze kritiek aan te pakken, verlopen de gevechten nu veel sneller. Wanneer je nu een actie selecteert, zal je daar onmiddellijk het effect van zien op het scherm.
Het lijkt er dus op dat Bioware met Dragon Age II meer in de richting van een actie-rpg wil gaan. Al zullen de fans van Dragon Age misschien zelfs wel vinden dat het quasi een hack&slash is geworden. De mogelijkheid om het allemaal wat trager aan te pakken is echter nog altijd aanwezig en we moeten ook zeker vermelden dat we enkel de consoleversie onder handen hebben gekregen. Bij de pc-versie zou het nog altijd mogelijk zijn om uit te zoomen en op die manier heel het gevecht te aanschouwen en dus meer tactisch te werk te gaan.
Dialogue Wheel
Niet enkel de gevechten zijn nu sneller, ook het hele dialoogsysteem is in zesde versnelling geplaatst. Wanneer je nu een gesprek voert met iemand krijg je een dialogue wheel te zien. Wanneer je een mogelijk antwoord selecteert, krijg je ook een pictogram te zien die aangeeft wat de effecten van deze keuze zullen zijn. Zo is een olijftakje de vredige keuze en een vuist geeft aan dat er wel eens een gevecht zou kunnen volgen. Als je al eens Mass Effect hebt gespeeld, dan zal je dit systeem zeker herkennen. Volgens Bioware hebben ze dit toegevoegd, omdat niet iedereen graag al die tekst leest terwijl ze aan het gamen zijn. Je kan je dan natuurlijk wel afvragen of die gamers een RPG moeten spelen, want tekst hoort daar nu eenmaal bij. In Dragon Age II zullen je personages wel spreken. Kies je een optie dan zal je niet langer een emotieloos gezicht te zien krijgen, maar wel een persoon met net iets meer leven.
Grafisch viel er niet echt een grote sprong te bespeuren en de weinige omgevingen die we momenteel te zien hebben gekregen, zijn de typische omgevingen voor Dragon Age. Daarmee willen we niet bedoelen dat Dragon Age II er slecht uit ziet, verre van. De stijl past volledig bij het spel en het verhaal en al de rest ziet er nog steeds heel verzorgd uit. Over de hoeveelheid content is nog niet zoveel geweten, maar we mogen verwachten dat we weer voldoende uren zullen kunnen spenderen aan het uitspelen van het verhaal, om dan nog maar te zwijgen van de mogelijke herspeelbaarheid.