Darksiders II
THQ bracht met Darksiders een titel op de markt die aansloeg bij het grote publiek. Het spel werd een mengelmoes van pure actie, opgesmukt met vaak bijzonder pittige hack & slash-momenten. Zijn opvolger, Darksiders 2, belooft grotendeels over dezelfde eigenschappen te beschikken. Toch mogen we ons ook verwachten aan enkele nieuwigheden, waarvan het rpg-gedeelte ongetwijfeld het interessantste is.
Het was al een poos geweten dat ontwikkelaar Vigil Games bezig was met de productie van Darksiders. Tot op heden bleef echter de grote overdosis aan informatie, buiten een debuuttrailer tijdens de recentste E3-beurs, uit. Daar moest volgens uitgever THQ verandering in komen en daarom liet ze onderstaande dienaar van 4Gamers naar Londen overvliegen om een presentatie van het spel bij te wonen. Hier werden enkele nieuwe zaken besproken, maar op veel vragen van de pers kon de ontwikkelaar voorlopig nog geen antwoord geven.
Horseman Death
Darksiders 2 speelt zich gelijktijdig af met de gebeurtenissen uit zijn voorganger, maar wordt wel vanuit een ander perspectief verteld. In dit tweede deel kruipen we namelijk in de huid van Death, de broer van War die de hoofdrol vertolkte in de originele Darksiders. Dat gegeven zorgt voor verandering op het gebied van gameplay, want beide personages zijn niet identiek. Zo is Death leniger en sneller dan War. Dat merken we wanneer hoge obstakels moeten overbrugd worden of wanneer vijanden het tegen je opnemen in gevechten.
In sommige opzichten lijkt Darksiders 2 leentje buur te spelen bij Prince of Persia. Zo beschikt Death over vaardigheden, waaronder Wall Run, die de Perzische prins van Ubisoft ook meester is. Door middel van de Wall Run kan Death over muren lopen en zo nieuwe plaatsen en gebieden ontdekken. Met behulp van een speciale ability, die later in het spel vrijgespeeld kan worden, kan het hoofdpersonage de duur van dit muurlopen zelfs drastisch verlengen. Hierbij komen we naadloos bij het volgende nieuwtje in Darksiders 2: het role-playing game-deelte.
Ervaringspunten
Volgens Vigil Games is Darksiders 2 de game die het originele Darksiders eigenlijk had moeten zijn. Maar wegens gebrek aan tijd, en waarschijnlijk ook financiële middelen, is de ontwikkelaar hier toen niet in geslaagd. Vigil Games verwijst hierbij naar de toevoeging van role-playing, een nieuw element waarbij spelers de mogelijkheid hebben om ervaringspunten te verzamelen en te stijgen in level. Deze ervaringspunten kunnen onder meer verdiend worden door tegenstanders te vermoorden. Maar wat doen deze punten nu precies? Wel, ze zorgen ervoor dat je jouw personage kan vormgeven op het gebied van vaardigheden. Zo kan je punten uitbesteden aan diverse eigenschappen, waaronder aanval en verdediging, waardoor jouw personage op dat gebied sterker voor de dag zal komen.
Deze toevoeging brengt heel wat meer diepgang mee. Het zorgt er namelijk voor dat je moet nadenken over hoe je het verhaal, met de vele tegenstanders, wil aanpakken. Kies je ervoor om een defensief type uit te bouwen of wil je eerder de aanvallende toer op? Feit is wel dat je nooit hetzelfde personage krijgt op het einde van het spel, en dat zal de herspeelbaarheid van Darksiders 2 ongetwijfeld ten goede komen. Wel zal er een level cap, wat bijvoorbeeld ook in World of Warcraft het geval is, aanwezig zijn. Dit zorgt ervoor dat er een grens staat op het levellen. Maar die level cap kan in de toekomst wel opgeheven worden door middel van (betalende?) downloadable content. Dat is alvast een piste waar Vigil Games aan denkt.
Grotere spelwereld
Tijdens deze presentatie raakten we meer en meer overtuigd van de kwaliteiten van Darksiders 2. De duistere sfeer en de passende muziek, die ook al in het eerste deel verbluffend waren, maakten het plaatje compleet. Bovendien werden we verrast met enkele leuke weetjes. Zo zal de spelwereld van Darksiders 2 maar liefst drie tot vier keer groter zijn en zal de totale speelduur ongeveer vijftien uur bedragen. Hierbij zitten nog niet de sidequests gerekend, waardoor de totale lengte van het spel tot dertig uur kan oplopen. Bovendien leken ons de gevechten met enkele minibazen pittiger en spannender dan in het eerste deel én is de aanwezigheid van Despair een leuk gegeven. Dit paard, dat nagenoeg meteen beschikbaar zal zijn in het spel, staat je toe om de grote spelwereld veel sneller te ontdekken.
Voor meer nieuwe screenshots van Darksiders 2, hoef je slechts hier even te klikken.