E3-preview: Far Cry 3
‘Have I ever told you the definition of insanity?’ Met dat ene zinnetje valt de volledige presentatie en demo van Far Cry 3 perfect samen te vatten. Vergeet de omgeving, vergeet de verschillende mogelijkheden om tot je doel te geraken. Volgens de antagonist in Far Cry 3 ben je geschift als je telkens weer hetzelfde onderneemt in de hoop dat het een ander resultaat oplevert. ‘Did I ever tell you the definition of insanity?’
Hier zijn we dan. Drie jaar geleden mochten we onze gang gaan in Far Cry 2, maar nu staren we in de ogen van Vass, de antagonist die blijkbaar al zo vaak op zijn hoofd is gevallen dat zijn brein is achtergebleven of die genoeg drugs heeft gesnoven om zichzelf mentaal over de richel te duwen. Dat hij zijn psychedelisch gebrabbel in je oren propt, terwijl hij niet eens met zijn ogen knippert, is al storend genoeg. Toch vindt hij het nodig om zijn soldaten op de achtergrond nog eens een onschuldige (vermoeden we toch) naar de rand van een afgrond te duwen. Telkens als hij wegkijkt, proberen we het touw rond onze handen los te wurmen, maar tevergeefs.
Waar je verder moet lezen? Volg de vinger
De onfortuinlijke man wordt gedwongen om te springen, jammer genoeg vergezeld van een touw rond zijn voeten, met een baksteen aan het uiteinde. Ook jij – als Jason Brady – staat hetzelfde lot te wachten. Nog even mag je de schizofrene prietpraat aanhoren vooraleer ook jij aan je glijpartij richting de dieperik begint. Een plons en gespartel later zak je naar de bodem, waar andere slachtoffers als vastgebonden ballonnen hangen te bengelen. Vastberaden als je bent, slaag je er wonderwel vlotjes in om jezelf te bevrijden en kuchend en puffend uit het water te kruipen. Dit deel bleef hetzelfde in beide demo’s. De ene was de bekende uit de persconferentie, terwijl de andere dezelfde situatie was, maar dan met een andere aanpak, om aan te tonen dat je in Far Cry 3 je eigen pad kan bewandelen.
Na de miraculeuze ontsnapping sta je met lege handen te schuilen achter een waterval. Gelukkig verdrinkt het neerkletterende water je stappen en kan je snel iemand uitschakelen om zo met zijn wapen aan de slag te kunnen en hem nog even snel te betasten (om zijn geld en andere voorwerpen te ontvreemden, waaronder ivoor). Meteen krijgen we een mooi aanzicht van de hele omgeving. Een mooie waterval, de felle zon en de groene omgeving doen ons onmiddellijk zin hebben om een ticketje naar een tropisch paradijs te reserveren, al beland je liever niet op dit specifieke eiland vol met gestoorde inwoners (voor wie het vergeten was: ‘Did I ever tell you the definition of insanity?’). Als je je wil laten afleiden door de omgeving, dan is dat geen enkel probleem. Er zullen in Far Cry 3 immers genoeg mogelijkheden zijn tot ontdekking.
Zo laat Ubisoft ons een afgetakelde tempel zien, gelegen langs een bocht in de rivier. Verleidelijk dichtbij, maar ongetwijfeld niet zonder gevaar. Het gehele spel zou vol zitten met zulke ontdekkingen, om de speler aan te moedigen af te wijken van het standaardpad. Wij verleggen onze aandacht naar een aantal tegenstanders in de verte. Eerst nog een mes uit een lijk trekken en vervolgens... toch maar de heuvel op hollen om eerst de situatie te bestuderen. Een kamp met een rivier erdoor en een helikopter op de andere oever. Ons einddoel is dus al gekend, maar hoe we het juist gaan aanpakken nog niet echt. Keuzes, keuzes...
Pad 1
We springen naar beneden, trekken in de vlucht ons mes en planten het stevig in de borstkas van ons eerste slachtoffer. Een stille sluiptocht langs de rand van het kamp zet ons achter soldaat nummer twee en die mag met zijn eigen mes kennismaken. Terwijl hij nog wat nagorgelt, zwieren we datzelfde mes in het hoofd van de volgende ongelukkige. Drie down en nog geen alarm in het kamp, zo hoort het.
Omdat we toch wel wraak willen nemen op Vass, beginnen we aan onze knaltocht terwijl we eigenlijk de hele tijd goed in dekking blijven zitten. Een paar doden later haasten we ons via een achterweggetje naar het water. Een welgemikt schot op de brug (en de ‘toevallig’ aanwezige benzinetonnen) zorgt voor algehele paniek en genoeg afleiding. Een aantal soldaten host naar de brug om zich met het vuur bezig te houden, terwijl we uit het water komen gekropen. Vermits we niet vies zijn van wat achterbaks geweld, ontmoeten ze al snel hun maker en vluchten we naar de helikopter...
Galgje is hier heel populair
Pad 2
Ons mes gebruiken? Niks van. Kogels zijn er om te gebruiken. In plaats van de confrontatie rechtstreeks aan te gaan of zoals bij pad 1 wat geniepig te doen, besluiten we nu de zipline te gebruiken om als een godgeschenk uit de hemel in het midden van het kamp terecht te komen. Onze aankomst wordt mooi aangekondigd door dezelfde brug die we nu al opblazen. Wat knallen en rennen later staat alles op stelten en moeten we ons uit de voeten maken. Ook nu biedt het water een ontsnappingsmogelijkheid, alleen heeft de vijand ons wel gezien en mogen we kogels ontwijken. Wat zien we daar? De helikopter. Even de bestuurder bedreigen en we zijn veilig...
’Did I ever tell you the definition of insanity?’ is het laatste wat we te horen krijgen, vlak nadat het toestel is neergestort en Vass je weer in zijn macht heeft.
Qua omgevingen lijkt Far Cry 3 ons weer mee te kunnen nemen naar prachtige natuurgebieden, met verraderlijke afgronden, kabbelende riviertjes, dichte plantengroei en verlaten ruïnes. Het ziet er allemaal bijzonder mooi uit en verwachten we ook dat het volledige spel deze lijn weet verder te zetten. Ook de ontploffingen zijn mooi in beeld gebracht, met versplinterd hout dat alle richtingen uitspat en een vuurbal die de hemel kietelt. Zelfs Vass’ handelingen passen mooi binnen het plaatje. Enig minpuntje voorlopig? De lipsyncing lijkt soms niet honderd percent accuraat, maar dat zal je niet veel games zien doen, dus dat is al eerder muggenziften.
Zoek de zeven verschillen
Geluidsmatig zit alles snor, met ruisende bomen, kletterende watervallen en opzwepende muziek tijdens de actie. Je wapen is echter nog een beetje flauw, alsof het wat ‘oomph’ mist. Er is één grote winnaar in deze presentatie en dat is Vass. De manier waarop hij zich uitdrukt, met zijn zuiders accentje, voelt echt heel vervelend aan, alsof hij de persoon is die zich uren zou kunnen bezighouden met je haren in de verkeerde richting te strijken terwijl hij ondertussen die ene zin steeds weer in je oor ligt te prevelen. Een mooi voorbeeld dus van ’Did I ever tell you the definition of insanity?’