Call of Juarez: The Cartel
Als je denkt aan het wilde Westen, denk je al gauw aan paarden, stoere mannen met revolvers, cowboyhoeden en natuurlijk John Wayne. Iets waar je gedachten misschien minder snel heen flitsen zijn de Mexicaanse kartels. Toch heeft Ubisoft er voor gekozen om hun western-game Call of Juarez: The Cartel over te hevelen naar de moderne tijd. Een goede keuze?
Ubisoft zelf denkt natuurlijk van wel. Zij zien het wilde Westen niet als een tijdsperiode, maar eerder als een gevoel. Kenmerkende locaties, een wereld zonder wetten, een gevoel van vrijheid, een donkere toon en bovenal échte mannen: dat is het wilde Westen. Zodra we de eerste missie voorgeschoteld krijgen zien we wel enigszins wat Ubisoft bedoelde: de omgevingen ademen die typische western-sfeer – al laten ze grafisch hier en daar nog wat steekjes vallen. Ook de trompetmuziek en zwoele gitaarrifjes hebben een Mexicaans tintje en dragen op plezierige wijze bij aan de sfeer.
De setting is niet het enige aan Call of Juarez: The Cartel dat een verandering heeft ondergaan. De game is nog altijd een first person-shooter, maar ditmaal draait het allemaal om coöperatieve gameplay. Spelers kunnen – enkel online – met elkaar het verhaal doorlopen dankzij een drop-in drop-out-systeem. Een rare keuze om enkel voor online co-op te kiezen, maar volgens Ubisoft eentje met een goede reden. De game is ook gewoon in je eentje te spelen, maar dan ben je overgeleverd aan de artificiële intelligentie. Of die goed genoeg is kunnen we momenteel nog niet bepalen, maar dat het een risico is staat vast.
Je kunt de rol aannemen van één van de drie nieuwe hoofdpersonen: Eddie Guerra, Ben McCall en Kim Evans. Alle drie zijn politieagenten, maar als je ze zo ziet zou je eerder zeggen dat ze aan de andere kant van de wet staan. Uiteindelijk is dat ook niet zo ver van de waarheid. De drie mogen dan voor de politie werken, maar hebben allemaal hun eigen beweegredenen. Zo heeft Eddie Guerra, die werkzaam is voor de DEA (Drug Enforcement Administration), een gokprobleem en moet hij alles doen – legaal en illegaal – om aan geld te komen. Kim Evans is de rijzende ster binnen de FBI, maar blijkt contacten te hebben met verschillende criminele organisaties. Het laatste personage, en voor fans tevens het interessantste, is Ben McCall: een directe afstammeling van Ray McCall, die net zo grofgebekt is als zijn voorvader.
Dit onwaarschijnlijke trio wordt door hun werkgevers bij elkaar gezet als blijkt dat een aanslag op een overheidsgebouw is gepleegd door een Mexicaans kartel. Het kartel is echter geïnfiltreerd in één van de drie bureaus en daarom besluiten de grote bazen om gezamenlijk naar de dader – en de mol – te zoeken. Leuk om te weten is dat je het verhaal anders beleeft afhankelijk van in welke schoenen jij kruipt. In hoeverre je een andere game krijgt voorgeschoteld is natuurlijk nog afwachten.
Tijdens deze zoektocht zal je zo’n vijftien missies doorlopen. In de missie die wij te zien kregen gingen we in het altijd gezellige L.A. op zoek naar een drugsdealer genaamd Jesus. Deze leidde ons vervolgens naar één van zijn bazen, die naar verluidt contact zou hebben met de Mexicaanse drugsbaronnen. Deze crimineel zat verscholen in een club en om binnen te komen maak je gebruik van team entry. Deze functie kennen we nog van Call of Juarez: Bound in Blood; zodra de deuren worden ingetrapt schakelt de game over op slow-motion. Ook jouw partners mogen de bad-guys neerknallen in slow-motion, iets wat in de vorige game niet nodig was aangezien er geen coöperatieve modus was. Ditzelfde effect kom je ook weer tegen als een van de spelers de concentration-modus activeert, die ook in deze game zijn terugkeer maakt. Tussen de gangsters staan echter ook feestbeesten gemixt, dus goed richten is een vereiste. Hier en daar een dode burger wordt nog door de vingers gezien, maar als er te veel onschuldige mensen de dood vinden dan is het game over.
Om uiteindelijk tot de grote baas te komen, zul je natuurlijk eerst nog wat extra criminelen uit de weg moeten ruimen. Hiervoor heeft ontwikkelaar Techland ook een nieuwe functie in het leven geroepen: team cover. Het komt er in feite op neer dat de ene speler de tegenstander onder vuur neemt, zodat de volgende speler door kan lopen. Het klinkt misschien als een overbodige functie, maar er is ons verzekerd dat als je deze functie niet gebruikt je niet lang zult overleven. Desalniettemin voelt de functie een beetje aan als een gimmick in plaats van een nuttig hulpmiddel.
Nadat we eindelijk oog in oog staan met de grote baas neemt hij natuurlijk de benen. Wat volgt is een autoachtervolging tussen twee zwarte cadillacs, die niet zouden misstaan op de oprit van een rapper. Eén van de spelers pakt het stuur terwijl de andere twee uit het raam hangen en de andere auto onder vuur nemen. Het is nog niet helemaal zeker of je kunt kiezen welke rol je wilt vervullen – schieten of rijden. De ontwikkelaars waren daar intern nog volop over aan het discussiëren. Het rijden zag er echter wat stroefjes uit en ook de wapenmodellen zien er nog niet uit zoals het hoort, maar de ontwikkelaar gaf aan dat ze de game nu nog aan het afwerken zijn en dat er nog wat polygonen bij gaan komen.
Hou de frontpage de komende dagen zeker in de gaten, want jullie mogen zich binnenkort ook nog verwachten aan een interview met de International Product Manager van Call of Juarez: The Cartel.