4gamers.be

Hands-on: Call Of Juarez: Gunslinger

Door GuerrillaDawg, 24-04-2013 16:16

Call Of Juarez: Gunslingert reeks terug naar de top

[gespeeld op Xbox 360]


Het is 1910 en je speelt als Silas Greaves, een voormalig premiejager die zo uit één of andere spaghettiwestern lijkt gelopen te zijn. De man blijkt dan ook een echte revolverheld geweest te zijn, tenminste in de "goeie ouwe tijd". In het heden drinkt Silas liever een glaasje alcohol in de saloon terwijl hij de meest waanzinnige verhalen aan bijstaanders ligt te vertellen, al dan niet met de nodige korrel zout. Liefst zou hij wel nog één finale klus afhandelen, maar nog voor we ons kunnen afvragen wat dat inhoudt, spelen we als een jonge Silas in één van zijn wilde verhalen.

"Stinking Springs" 23 december - 1880

Ons verhaal begint in 1880, waar onze revolverheld Silas onderweg is naar een soort van boerderij waar Billy The Kid zich verschuilt. Niet omdat The Kid zijn vijand is, maar omdat hij lid is van diens bende en plotseling het onrustwekkende geluid van vliegende kogels hoort. Als een echte cowboy wandelt hij op zijn dooie gemak naar die boerderij, tot hij plotseling twee bewakers ziet staan, in opdracht van Pat Garrett.

Als je de oude western-verhalen wat gevolgd hebt, dan weet je dat Garrett maar al te graag een kogel in Billy's hoofd wil schieten en onze cowboy weet dan ook al snel hoe laat het is. Zonder enige moeite schiet hij zelf twee kogels in beide bewakers, iets dat meteen erg goed aanvoelt. Ietwat verderop begint de actie pas echt, want plotseling moet onze held zich een weg banen door een klein leger dat blijkbaar ingehuurd is door Pat Garrett en gefinancierd wordt door de gouverneur van New Mexico. Een man die, net als Garrett, Billy maar al te graag onder de grond wilt krijgen.

Call of Juarez: Gunslinger screenshot

Het is ook hier dat we een groot deel van de gameplay uitgelegd krijgen. Schieten met je revolvers is vergelijkbaar met het merendeel van de FPS-games, maar een revolver afvuren in plaats van te schieten met een AK47 blijft ergens toch wel cooler, zeker als liefhebber van het western-genre. Voorts krijg je trouwens ook ervaringspunten elke keer je een vijand naar het hiernamaals stuurt, iets dat ook verhoogd kan worden door headshots uit te voeren of combo's. Heb je genoeg ervaringspunten verzameld, dan kan je een nieuwe skill leren uit één van de drie verschillende speelstijlen. Zo heb je de Gunslinger, onze persoonlijke favoriet, die zich focust op het dragen van twee revolvers tegelijkertijd, maar ook andere handige skills biedt zoals het uitbreiden van je revolver-kogels. Daarnaast heb je dan de Ranger, een speelstijl die bedoeld is voor spelers die graag vanop een lange afstand op scherp schieten, ook wel bekend als de sniper cowboys. Het rijtje wordt tenslotte afgesloten met de Trapper, een speelstijl die zich dan weer focust op gevechten van kortbij, wat uiteraard het gebruik van vallen inhoudt.

Onze eerste keuze viel op de "Slinger Akimbo" skill, een vaardigheid die je dus in staat stelt om twee revolvers tegelijkertijd te dragen. Vanaf dan kan je schieten met beide revolvers door op de rechtertrigger te duwen terwijl de linkertrigger gebruikt wordt om wat in te zoomen met je richtkruis. Eerlijk gezegd is dat ook meteen een van de coolere skills, want mits de nodige snelheid en precisie kan je dan een hele groep vijandelijke cowboys afmaken zonder ook maar eens te herladen. Het zet meteen de toon voor de rest van de game, want er zijn zelden western-games waar schieten met twee revolvers zo leuk is. 

Call of Juarez: Gunslinger screenshot

Maar goed, eenmaal het omliggende gebied gevuld was met de levensloze lichamen van onze tegenstanders, bereikten we eindelijk het huis waarin Billy zich verschanst had. Onderweg naar boven vlogen de kogels als het ware door het huis, terwijl we enkele bekende gezichten als Dirty Dave (ook wel bekend als Dave Rudabaught, nvdr) en Charlie Bowdre passeerden. Net voor onze eerste ontmoeting met Billy the Kid, zagen we echter een kaartje liggen in één van de nabijliggende kamers. Datzelfde kaartje blijkt een verzamelobject te zijn en de kaart in kwestie geeft ons wat meer achtergrondinformatie over de gebeurtenissen waarin we ons momenteel bevinden. 

Als we dan eindelijk Billy the Kid bereiken, valt het meteen op dat onze ontmoeting zich niet voordoet in de beste omstandigheden. Langs alle kanten wordt er gevuurd op het gebouw en al snel schiet ons karakter Billy ter hulp. Het leger cowboys dat we enkele minuten geleden nog neergeschoten hadden, bleek maar een klein deel van de volledige macht van Pat Garrett, want een tweede resem cowboys zit ons langs alle kanten te beschieten terwijl wij hetzelfde proberen via een klein raampje. Het is ook hier dat de pittigheid van de game ons toch wel opvalt, want een paar goed gemikte schoten kunnen je karakter al fataal worden en dat is dan op de normale moeilijkheidsgraad.

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit artikel.

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam