Saints Row IV
Alle gekheid op een stokje in Saints Row IV
Wanneer je de voortgang van Saints Row naar Saints Row The Third zou bekijken, dan zou je denken dat een studio als Volition stilaan al zijn kruit heeft verschoten. Je kan immers maar een bepaalde hoeveelheid gekheid in een game steken en in Saints Row The Third leken we een maximum bereikt te hebben. Bij Volition dachten ze daar duidelijk anders over en dat willen ze nu met Saints Row IV bewijzen.
Laten we beginnen met het klein beetje info dat we over het verhaal hebben met jullie te delen. Dan zal je onmiddellijk begrijpen waarom we met deze introductie onze tekst zijn begonnen. Na het einde van de vorige Saint’s Row is er flink wat veranderd. Het gevolg daarvan is dat er nu een Saint in het Witte Huis zit. Je leest het goed, de Saints besturen de Verenigde Staten. Als speler mag je aan de slag gaan als president van de VS en de makers hebben ons beloofd dat er flink wat politiek incorrecte grappen in Saints Row IV zullen zitten.
Daar houdt het echter niet op, want als president krijg je te maken met buitenaardse wezens. Een kwaadaardig buitenaards ras is op doortocht en heeft besloten dat ze de aarde willen toevoegen aan de collectie planeten die ze al in hun bezit hebben. Om dat doel te bereiken assimileren ze de bevolking en dan begin je natuurlijk best met de wereldleiders, want zo gaat het nadien allemaal een beetje sneller. Omdat jij als president zogezegd de machtigste man op aarde bent, moet je er natuurlijk ook aan geloven. Het zou natuurlijk geen beginpunt zijn van het verhaal als je niet wist te ontsnappen. Jammer (of net gelukkig) genoeg waren die buitenaardse wezens al bezig met je assimilatie en dus ben je voor de helft al 'aangepast' aan hun noden. Resultaat? Je loopt rond met superkrachten. Alsof het presidentschap, aliens en andere Saints-chaos nog niet genoeg waren, ga je dus ook nog eens als supermens door het leven.
Door die superkrachten heb je enkele extra leuke trucjes in je arsenaal gekregen en het vormt de perfecte achtergrond voor Volition om nog eens compleet over de schreef te gaan qua ideeën. Je kan immense sprongen maken, om je zo snel doorheen de stad te begeven. Je telekinese kan je dan weer gebruiken om allerhande voorwerpen in het rond te smijten. Je kan ook mensen en objecten bevriezen om ze daarna in stukjes te slaan en ga zo maar door. Je kan als speler nog altijd aan de slag met pistolen en rondrijden in auto’s (en er zullen ook momenten zijn wanneer je dit moet doen), maar nu heb je dankzij je buitenaardse gaven dus extra mogelijkheden om het spel te spelen. Gelukkig kunnen we nog altijd - zoals de lanceertrailer toonde - nog genoeg notenkrakeracties ondernemen, iets wat iedereen gerust zal stellen.
Voor sommige mensen zal dit allemaal te veel worden. Er waren zelfs al een boel gamers die vonden dat Volition bij Saints Row The Third het soms te ver dreef. Toch vinden de ontwikkelaars dat het allemaal moet kunnen. Volgens hen is het open world-genre breed genoeg voor een spel dat doet waar het zin in heeft en wij kunnen hen daar geen ongelijk in geven. Niemand wil eenheidskoek en uiteindelijk beslist de gamer nog altijd zelf of hij een spel al dan niet wil spelen. Om hierop in te gaan vroegen wij aan 2 medewerkers van Volition of ze vaak ideeën in de vuilnisbak moeten smijten, omdat het gewoon te ver ging. We kregen te horen dat er wel honderden ideeën nooit tot uitvoering werden gebracht, maar dat je om een goed spel te maken eerst doorheen alle rommel moet.
Saints Row IV was oorspronkelijk een uitbreiding voor Saints Row: The Third, al zou Enter The Dominatrix nog altijd als aparte DLC uitkomen voor Saints Row IV, en dat zie je ook aan de graphics. We hebben natuurlijk nog geen afgewerkte versie gezien, maar grafisch wordt Saints Row IV meer dan waarschijnlijk een opgepoetste versie van zijn voorganger. We verwachten dan ook geen spectaculaire vooruitgang op dat vlak, maar eerder een verbeterde versie van Saints Row: The Third. Spijtig genoeg zou Saints Row IV het laatste spel uit de reeks worden. Althans, dat waren de geruchten die wij te horen kregen. De ontwikkelaars zelf waren daar iets gematigder over. Volgens hen is het einde van de saga rond de bende wel degelijk in zicht. Hun verhaal is stilaan ten einde en dus wordt dit in wezen inderdaad de laatste Saints Row. Dat wil volgens hen echter niet zeggen dat ze de wereld van de Saints zomaar willen achterlaten. Een nuance die ze bij Koch Media, dat onlangs flink wat geld neertelde voor de IP toen THQ de boeken neerlegde, graag zullen horen.
SenZ
Knotsgekke games, ik ben benieuwd naar de volgende in de reeks :-D
ginjirou17
Saints row 3 had lekker veel gekkigheid, maar de sfeer tijdens het spelen was niets boeiends aan. Ik weet het niet, ze lijken me zichzelf een beetje blind te maken met wat voor rare dingen kunnen we er nog meer in stoppen. Inplaats van wat is nou echt leuk om te spelen. Saints row 2 was vele malen leuker als deel 3. En ook heb ik het ze niet vergeven dat jhonny Gat dood gaat door de intercom.
En in de trailer krijg ik er het gevoel bij alsof dit saints row 3 is mixed met een beetje crackdown
SvenV
Voor mij blijft de eerste Saints Row de beste. Had heel veel sfeer en vanaf de tweede ging het voor mij naar beneden. Je kan heel veel doen in het Saints Row-universum, maar de sfeer zorgt ervoor dat ik een spel uitspeel en het erna ook nog blijf spelen. De eerste heb ik het verhaal op 5 dagen uitgespeeld en de tweede heb ik me er moeten doorsleuren. De derde moet ik zelf nog uitspelen, maar ik geraak er maar niet terug in.
nks157
Met deel 3 had ik het gevoel dat het niet zo uitgebreid in vergelijking met deel 2.
Ik las hier en daar dan ook dat deel 2 toch meer dingen te bieden had.
Slimdavy
Naar mijn gevoel draaien ze die waanzinknop iets te gretig open bij deze serie. Niet mijn ding.