4gamers.be

[GC] Hands-on: Tomb Raider

Door Goofus, 20-08-2012 00:06

Revival van survival met Tomb Raider
 

Of het nu zo bedoeld was of niet, Square Enix is erin geslaagd om al behoorlijk wat media-aandacht naar de nieuwe Tomb Raider te trekken. Door de grote controverse rond de vermeende verkrachtingsscène die in de E3-trailer te zien zou zijn, gingen we op Gamescom in elk geval graag hands-on met Lara om te ontdekken in welke context we de getoonde beelden moesten interpreteren. Na het doorspelen van de demo zijn we echter gerustgesteld: Tomb Raider zal sterk genoeg zijn om het zonder geforceerde media-hetze te maken.

De demo die we in de afgesloten persruimte te zien kregen pikt in in het midden van de trailer van E3. Lara bevindt zich moederziel alleen op de rand van een klif, volledig doordrenkt met modder en water, getuigen van het lastige pad dat ze tot dan toe al heeft afgelegd doorheen de stortregen. Beneden aan de klif kan ze het wrak zien van haar schip, maar van de bemanning en haar vrienden is geen spoor meer. Afdalen is geen optie en het enige wat ze kan doen is zich een weg banen langsheen de steile klifwand op zoek naar beschutting en een plaats om wat te rusten.

Tomb Raider screenshot

De eerste paar minuten van onze spelsessie spenderen we dus vooral aan platforming, terwijl we Lara laten springen over diepe kloven, duiken naar houvast in de verte en balanceren over bomen die twee stukken van de klif met elkaar verbinden terwijl beneden een diepe leegte gaapt. De besturing is nog steeds erg intuïtief en het duurt niet lang vooraleer we opnieuw de smaak te pakken hebben en vlotjes onze weg banen naar de jungle waar de klif in uitmondt. Op haar pad vindt Lara wat bezittingen van haar vrienden, zoals een walkie-talkie en een luciferdoosje, maar geen levende ziel die haar kan ondersteunen in het druilerige weer en de uitzichtloze situatie. Het is al even geleden dat we een game speelden die er zo goed in slaagde om ons een echt survival-gevoel te geven en dat werd alleen maar versterkt naarmate we vorderden in de demo.

Net wanneer zowel Lara als wij zelf aan opgeven beginnen te denken, bereikt ze als bij wonder een overhangende rots waar ze ook een verlaten en uitgeblust kampvuur terugvindt. Dankzij wat droog gras en stokken die ze onder de rots vindt lukt het haar om een vuurtje te maken met de allerlaatste lucifer uit het doosje dat ze eerder opscharrelde vanuit de verlaten rugzak van een van haar kompanen. Dit is het moment waarop je kennismaakt met de functies van kampvuren in de game. Ze dienen niet alleen als rustpunt, maar je kunt er ook skills vrijspelen met de ervaringspunten die je onderweg verdient.

Tomb Raider screenshot

Helemaal verkleumd door de kou beseft Lara dat ze ook snel eten moet vinden om opnieuw op krachten te komen, dus na even uitrusten trekt ze verder de jungle in op zoek naar voedsel. Na even stappen ontdekt ze een halfverteerd lijk met een boog dat in een hoge boom aan een touw bengelt. Via een klimpartij langs een aantal rotsen en bomen geraakt onze heldin aan het lijk en het felbegeerde wapen. We hoopten om op dezelfde heroïsche manier ook aan pijlen te geraken als munitie voor onze boog, maar blijkbaar slingeren die gewoon rond in de jungle als ammo pick-ups. Hoewel het in heel wat games perfect normaal is om op die manier munitie tot bij de speler te brengen, verstoorde het hier ietwat het survival-gevoel dat ons dreef om op eigen krachten de grillen van de onherbergzame omgeving te overwinnen.

Een voorbijhuppelend hert is voorbestemd om het kind van de rekening te worden van de net ontdekte pijlen en boog, maar het spel laat goed aanvoelen dat de jonge en frêle Lara Croft niet dezelfde onversaagde schattenjaagster is als in de laatste Tomb Raider-games. Het doden van het dier en bereiden van het vlees op het kampvuur is duidelijk een eerste keerpunt in het idealistische en tot dan toe onbevlekte leven van Lara. Gelijkaardige emoties zijn doorheen de hele demo voelbaar en verhogen uiteraard je betrokkenheid als speler. Als Crystal Dynamics erin zou slagen om het volledige spel door een even sterke prestatie op dat gebied neer te zetten, dan kunnen we ons alvast schrap zetten voor een rollercoaster van emoties. Dat lijkt echt wat de franchise kon gebruiken doordat heel wat spelers de voeling met Lara wat zijn verloren doordat ze de laatste games veel meer als untouchable werd voorgesteld.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.