E3: "Nieuwe Fable is niet on rails"
Nadat Fable: The Journey op de E3-persconferentie van Microsoft werd voorgesteld met Kinect, raakte het spel al snel bekend als Fable on rails. Dat deed Peter Molyneux blijkbaar geen deugd want inmiddels probeert de man alles om de wereld ervan op de hoogte te brengen dat het spel absoluut niet on rails is.
Men had Microsoft gesmeekt om een demo van 8 minuten te mogen tonen, maar uiteindelijk kreeg men maar 4 minuten de tijd. Hierdoor heeft men onvoldoende kunnen overbrengen waar Fable: The Journey om draait, aldus Molyneux. Zo heeft men de navigatie slechts beperkt kunnen laten en ook van de magie kon niet genoeg worden getoond om een goed beeld van de game te geven. Kan goed zijn, meneer Molyneux, maar als je weet dat je maar 4 minuten krijgt en geen 8, waarom kies je dan geen demo die het spel wél goed weergeeft? Het is maar een gedacht natuurlijk.
Molyneux benadrukte tijdens hands-on sessies met de pers dus meermaals dat Fable: The Journey niet on rails was, en dat het spel de speler integendeel ongelooflijk veel vrijheid geeft. Bovendien is het spel volgens Molyneux de ultieme Kinect-game. Of al zijn beloftes waarheid blijken te zijn, daarvoor is het nog wachten tot 2012.
“We begged for eight minutes, we only got 4, and it was really hard to get across what Fable: The Journey actually was. We only had time to show a little bit of navigation and little bit of magic. A lot of people have written since that it’s Fable on rails – it’s NOT on rails. That is a definitive statement. Part of making a Fable experience is to give you a sense of freedom. We absolutely want that. You’re free to travel through Albion, taking 300-mile journeys, there are paths and hamlets and caves to explores – it’s not on rails.”