Levine: "haatcampagnes contraproductief voor gamers"
Twitter was recent het toneel van enkele minder fraaie taferelen in de game-industrie. Ontwikkelaars, zoals David Vonderhaar van Call of Duty: Black Ops 2 en Phil Fish van Fez, kregen een hoop verwijten naar hun hoofd gesmeten en ook doodsbedreigingen kwamen eraan te pas. Wannaar dan ook nog eens de familie geviseerd wordt, weet je dat dit gamers geen goede naam geeft. Ken Levine, die dit jaar al een topper afleverde met BioShock Infinite, vertelde tijdens een interview dat ook hij regelmatig zaken naar zijn hoofd gegooid krijgt, maar dat het hem persoonlijk niet echt raakt en dat hij zich er dus ook niet echt druk om maakt. Desondanks vindt hij het geen goede evolutie en maakt hij zich zorgen voor games in het algemeen.
Volgens Levine zijn haatcampagnes tegen ontwikkelaars uiteindelijk contraproductief voor gamers zelf. Niet elke ontwikkelaar is namelijk even goed bestand tegen al die haat en sommigen zullen onder invloed van stress misschien toegeven of foute beslissingen nemen. Levine gaf het voorbeeld van een ontwikkelaar die DLC voor de helft zou kunnen inkorten, gewoon omdat op Twitter gezaagd wordt over dat het lang duurt. Het resultaat is dan DLC die korter is en van mindere kwaliteit. Voorts wijst Levine erop dat soms goede ontwikkelaars uit de industrie stappen omdat ze het niet meer de moeite waard vinden en hun familie willen afschermen van al die haat.
"Waar ik me meer zorgen om maak is de impact ervan op games," vertelt Levine. "Als gamer, als er een game uitkomt, dan hoop ik dat het goed is, en als ik het leuk vind dan speel ik het en als ik het niet leuk vind dan speel ik het niet. En ik denk dat je [met haat] in een vreemde ruimte kan geraken die uiteindelijk contraproductief is voor gamers. Voor mij is het een deel van de job, maar ik denk niet dat het gaming helpt."