Kojima ziet heil in pilootepisodes voor next gen-games
Met de komst van een nieuwe generatie consoles stijgt normaliter ook de ontwikkelingskost van een game. Zo liet Guerrilla Games al weten dat de bijkomende kost wel meeviel, maar dat er wel een kleine stijging te noteren valt. Kojima, de grote man achter de Metal Gear-franchise, heeft echter een aantal ideeën om al beter voorbereid te zijn.
Zo kan men inderdaad gewoon grotere teams inzetten om een spel af te werken en daarbij nog meer in te zetten op realisme, maar volgens hem moet je prioriteiten stellen. Net datgene zal "de succesvolle teams van de andere onderscheiden". "Ik denk echter dat er een andere manier is om dit probleem aan te pakken, door te werken zoals televisiereeksen doen. Je kan dan een pilootaflevering maken waarmee je kan aanvoelen of je er volledig voor moet gaan of niet. Het kan via digitale kanalen verspreid worden en dan kan de speler het uitproberen voor je verder gaat ontwikkelen. Zoiets vergt niet al te veel tijd om te maken, misschien een jaartje, en als het succesvol is, kan je verder doen." Op die manier denkt Kojima loodzware kosten te kunnen vermijden, doordat er een nauwere band ontstaat met de community en je dus veel beter kan inschatten hoe je verder moet. "Je krijgt feedback van de gebruiker en ik denk dat er dan een wisselwerking volgt tussen gebruikers en makers."