Grondlegger Xbox uit stevige kritiek op Microsoft
Nat Brown, een ingenieur die in 1999 bij Microsoft de basis legde voor de Xbox en de console onder meer zijn naam gaf, heeft in een blog stevige kritiek geuit op het beleid van het bedrijf. Zo verwijt hij Microsoft hardcore games te verwaarlozen, te weinig in te zetten op innovatie en te weinig ruimte te bieden voor indie ontwikkelaars.
Brown vertelt hoe Microsoft de laatste jaren meer en meer is gaan focussen op het uitbouwen van Xbox tot entertainmentstation. Daar is op zich niets mis mee, ware het niet dat Microsoft door die focus op verschillende entertainmentsegmenten de focus op hardcore game(r)s verliest, hetgeen volgens Brown nochtans het kernprincipe zou moeten zijn van Xbox. Ook het feit dat Microsoft constant praat over de toekomst en interactieve televisie maakt volgens Brown dat ze de huidige markt van gamers uit het ook zijn verloren.
Ook betreffende innovatie doet Microsoft het volgens Brown niet goed. Er zou te zeer worden voortgegaan op successen van het verleden en de innovatie die er dan wel is, zoals bijvoorbeeld Kinect, wordt niet ten volle uitgespeeld of gewoon verkeerd uitgespeeld, waardoor het eigenlijk niets oplevert.
Tot slot is ook de omgang van Microsoft met indie ontwikkelaars een erg zwak punt van het bedrijf, vindt Brown. Hij vraagt zich luidop af waarom mensen niet makkelijk een spel kunnen ontwerpen voor Xbox en het zelf kunnen testen en kunnen verlopen via een degelijke online shop, zoals dat perfect kan bij Apple en Android.
In zijn blog noemt Brown Microsoft ronduit dom en hekelt hij de onmogelijkheid van Microsoft om te profiteren van blunders die de concurrentie begaat, terwijl Xbox het met de juiste leiding en visie nochtans goed zou kunnen doen, vindt hij. Erg optimistisch over de toekomst is Brown evenwel niet. Hij verwacht dat Microsoft op de verkeerde zaken zal blijven focussen en ook de mogelijke beperking van tweedehands games noemt hij een idiote beslissing die Xbox wel eens naar de afgrond zou kunnen leiden.