Geen nieuwe engine nodig voor CoD Black Ops 2
Een van de meest gehoorde klachten over Call of Duty als franchise is dat de grafische pracht en praal niet meteen met rasse schreden voorwaarts gaat elk jaar. Ook bij Call of Duty: Black Ops 2 is 1 van de eerste vragen of het om een nieuwe engine gaat. Het gaat echter nog steeds om dezelfde engine als de engine die Modern Warfare deed draaien in 2005, al bleef het team wel steevast aanpassingen doorvoeren.
"Mensen vragen me altijd of het een nieuwe engine is. Ik vergelijk het met een ouder huis dat steeds wordt bijgewerkt. Het is niet omdat je dat doet en het er nieuw uitziet of er een nieuwe keuken in wordt gezet, dat je niet met de fundering gaat spelen of wat zaken gaat slopen. Elke keer je een engine aanraakt, verandert die. De makers passen het aan en veranderen niet wat niet veranderd moet worden. Je kan geen competitief product maken als je de engine niet steevast verbetert. Ik denk dat de mensen willen dat we doorduwen, dat we een grafisch betere game maken en dat willen wij ook. Het antwoord daarop is echter niet per se een volledig nieuwe engine, maar misschien moet je daarvoor zaken als je belichtingssysteem aanpassen. Wij willen echter wel steeds 60 frames per seconde en dat is ons gelukt. Dit is dus de Black Ops 2-engine," laat Mark Lamia (studiohoofd bij Treyarch) weten.